wat gebeurd er in een economische crisis met inflatie?

Wat voor inflatie treed er op in een economische crisis en hoezo?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Economie
2.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij minder inflatie of zelfs deflatie.

Antwoorden (2)

Dat kan sterk per crisis verschillen, want dat hangt van veel verschillende factoren af. In de afgelopen jaren van 'crisis' is er zelfs nauwelijks sprake van inflatie, terwijl in de Duitse crisis in de jaren 30 van de vorige eeuw er sprake was van een hyperinflatie (een extreme inflatie: op het hoogtepunt ervan moest je letterlijk met een kruiwagen vol geld je dagelijkse boodschappen doen). En korter geleden was er ook een hyperinflatie in Zimbabwe.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt verschillende soorten inflaties, bestedingsinflatie wil zeggen bij een tijd van hoogconjunctuur vragen consumenten veel en op lange termijn kan de producent niet meer produceren doordat alle productiefactoren zijn ingezet, alleen de prijzen kunnen nog omhoog. De andere inflatie kunnen we verklaren door de verkeersvergelijking van fisher Mxv=pxy
als het maatschappelijk geld hoeveelheid omhoog gaat, meer geld drukken de velocity en de bbp moet je beschouwen als constant, hierbij gaat de prijs drastisch omhoog (hyperinflatie)