Waarom betekent vertrek van Griekenland (of Nederland) uit de EU automatisch dat we de uitgeleende miljarden kwijt zijn?

Stel dat Griekenland of Nederland uit de EU stapt (dus niet zozeer failliet gaat), dan zegt men dat we ons geld definitief kwijt zijn. Hoe zit dit? Schuld is toch schuld? Die blijft toch bestaan?
Zie bv http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/24240470/___Nederland_uit_de_euro___.html . Daar schrijft men: "Daarbij zullen we tegelijk echter wel moeten accepteren dat we de 18 miljard euro die ons land via de steunprogramma’s aan de Grieken geleend heeft definitief kwijt zijn."

Als ik een vriend geld uitleent, en die vriend betaalt mij niet terug, en hij wordt uit de vriendengroep gegooid, dan is hij mij nog steeds dat geld verschuldigd.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het artikel waar je aan refereert gaat erover dat Nederland uit de euro stapt. Nederland heeft niet direct geld geleend aan Griekenland maar via de steunprogramma's. Dus bij de Grieken kunnen we niks halen want die hebben geen schuld aan ons. Als we zelf uit de euro-zone stappen doen we daarbij vrijwillig afstand van onze rechten en plichten ten opzichte van de euro. Er is nergens beschreven hoe je uit de euro kunt stappen en wat daar de regels voor zijn. Het is daarom dan ook zeer onwaarschijnlijk dat je bij naar buiten wandelen het geld dat je in de steunfondsen hebt gestort weer kunt meenemen. Toegevoegd na 2 minuten: Als de Grieken uit de euro stappen blijft de schuld bestaan maar die ligt in eerste instantie bij de steunprogramma's. Ongetwijfeld gaan die proberen het geld terug te krijgen maar dat zal een lange en moeizame weg zijn waarbij je mag aannemen dat het meeste niet terug komt. In dat verband is het begrotingstechnisch wel zo veilig om het hele bedrag in een keer af te schrijven van je begroting.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100