Staatsschuld/begrotingstekort?

Zou iemand mij het verschil kunnen uitleggen tussen deze twee? Of is het hetzelfde?

Toegevoegd na 48 seconden:
EDIT: sorry ik bedoel begrotingsSALDO, niet tekort

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Economie
7.7K

Antwoorden (4)

Je zei het goed, want ons begrotingssaldo is inderdaad een tekort en daarmee een begrotingstekort.
De staatsschuld is de schuld die Nederland in totaal heeft aan andere landen.
Het begrotingstekort geeft aan hoeveel de overheid meer uitgeeft dan dat er binnenkomt. Een begrotingstekort is erg onverstandig, want dan verlies je massa's geld aan rente (totdat je een bailout van rijkere buurlanden krijgt natuurlijk).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
De staatsschuld is natuurlijk niet (per se) een schuld aan andere landen, dat kan willekeurig welke geldschieter zijn. Binnenlandse banken, b.v., maar ook buitenlandse banken, zelfs particulieren.
De staatsschuld is het bedrag dat de staat in totaal aan schulden heeft.

Het begrotingstekort is het verschil tussen de inkomsten en uitgaven in een specifiek jaar.

Toegevoegd na 58 seconden:
Behalve natuurlijk als het verschil positief is, dan spreek je van een begrotingsoverschot.
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Nee, dat werkt niet zo. Het is immers altijd zo dat er ter hoogte van het begrotingstekort wordt bijgeleend, want de balans moet wel kloppen. Eigenlijk is het begrotingstekort het bedrag dat moet worden bijgeleend om de balans kloppend te maken...
Een begrotingssaldo kan zowel een begrotingstekort als een begrotingsoverschot zijn.

De staat heeft schuld uitstaan bij verschillende instellingen, voornamelijk banken, in de vorm van obligaties. Het totale bedrag hiervan is de staatsschuld. Daarnaast maakt de staat elk jaar een begroting, waarop staat hoeveel er dat jaar binnen gaat komen en hoeveel er wordt uitgegeven. Het verschil tussen inkomsten en uitgaven is het begrotingssaldo. Is dit negatief - een begrotingstekort - dan wordt de staatsschuld groter. Is dit positief - een begrotingsoverschot - dan wordt de staatsschuld kleiner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou je me ook wat meer uit kunnen leggen over wat obligaties precies zijn/hoe ze werken? Het wordt snel genoemd in mijn boek maar daar word ik niet veel wijzer van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je geld overhebt, zet je dat meestal op je spaarrekening, maar je kan er nog twee andere dingen mee doen. Je kunt gaan beleggen in aandelen: je koopt een stukje bedrijf, je krijgt een even groot stukje van de winst en je kan dat stukje bedrijf weer zo verkopen. Dit is redelijk risicovol, want stel nou dat het bedrijf ineens zegt dat het geen winst meer maakt. Dan krijg je veel minder geld voor het "aandeel" als je het verkoopt, dan je er eerst voor betaald hebt.
Daarnaast kan je een (staats)obligatie kopen. Dit is een lening, in dit geval aan de overheid. Deze lening heeft een looptijd, in tegenstelling tot een aandeel. Aan het begin betaal je bijvoorbeeld 100 euro, met de garantie dat je aan het einde van de looptijd 100 euro plus de rente terugkrijgt. Je kan ondertussen de obligatie gaan verhandelen, maar je zal er (bijna) altijd meer voor krijgen dan die 100 euro, want de volgende bezitter zal van de staat, aan het einde van de looptijd 100 euro plus rente krijgen (tenzij de staat bijna of helemaal failliet is, zoals in Griekenland). Ik hoop dat het zo een stuk duidelijker is. Succes!
De Staatsschuld is het totaal aan leningen/schulden dat een staat heeft uitstaan. Het begrotingstekort is het verschil aan inkomsten en uitgaven over het betreffende jaar. Een begrotingstekort vermeerdert dus de staatsschuld.