Hoe komt een valuta aan zijn benaming?

Je hebt Britse ponden, maar ook Egyptische ponden, Amerikaanse maar ook de Zimbabwaanse dollars. Hoe komt een valuta aan de benaming ''pond'', ''dollar'' of dergelijke? Mag een overheid dat zelf kiezen of hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Economie
1.7K

Antwoorden (1)

Een overheid mag zelf de naam van z'n valuta bepalen.
Soms is of was een valuta gekoppeld aan de Amerikaanse dollar of het Engelse pond, en werd de naam daarom: "de naam van het betreffende land" + dollar/pond/ etc.

Toegevoegd na 48 minuten:
Etymologie dollar
De naam stamt af van de Joachimsthaler, een munt die geslagen werd van het zilver dat gevonden werd bij het Tsjechische Jáchymov of Sankt Joachimsthal. De naam werd verkort tot Thaler, later Taler. Via het Nederlandse daalder kwam de naam in het Engels terecht.
De eerste dollar was de Spaanse dollar, een zilveren munt die één van de eerste internationale valuta's werd (Dankzij de omvang van het Spaanse Rijk en zijn overvloed aan zilver).
Toen de VS met een eigen munt kwamen, baseerden zij deze op de Spaanse dollar en noemden ze deze Amerikaanse dollar.
De Amerikaanse dollar was een van de eerste valuta's die het decimaal systeem gebruikte en zo werd de term "dollar" geassocieerd met decimalen. Toen Australië, Canada, Nieuw-Zeeland en verschillende andere vroegere Britse kolonies overgingen op het decimale systeem, veranderen zij de naam van hun valuta ook in "dollar".
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En de dinar die men in Arabische landen en sommige Oost-Europese landen kent, is afkomstig van het Latijnse denarius.