Wat zijn de gevolgen van koopverslaving voor de economie van het land?

Ik moet dit schooljaar een profielwerkstuk maken en mijn onderwerp is: oniomanie (koopverslaving). Ik heb het al bijna af, maar deze vraag vind ik erg moeilijk om te beantwoorden. Is er misschien iemand die mij kan helpen? Ik heb jullie hulp echt nodig en z.s.m. ook... Hopelijk kunnen jullie mij helpen...

Alvast bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Als een persoon koopverslaving heeft, betaald deze vast veel omzetbelasting. Goed voor de schatkist dus. Al met al zal de koopverslaafde hulp moeten zoeken. En ook dat kost weer geld. Vanuit de staat en de zorgverzekeraar. Maar is dat niet al terugverdiend aan de persoon, is de vraag.. Als een koopverslaafde werkt voor zijn of haar geld, en alles zelf betaald, is er geen probleem voor de economie. Er ontstaan wel problemen als er gekocht word op rekening met geld dat er niet is. 100 koopverslaafden kunnen Wel schade aanrichten Toegevoegd na 2 minuten: Ik heb het hier alleen over binnenlandse transacties.

In Nederland kampen een half miljoen mensen met een koopverslaving, aldus schattingen. ( zie bron). Je kunt de schattingen doortrekken . Wanneer deze enkele honderden euro's per maand ( teveel) uitgeven, dan is de omzet hiervan dus ( ongeveer ) 500 keer een half miljoen is 250 miljoen euro per maand. Op de landelijke omzetcijfers is dan niet veel. Het zal geen daadwerkelijk effect hebben op onze economie.

Bronnen:
http://www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/article...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100