Wat zijn de gevolgen van koopverslaving voor de economie van het land?

Ik moet dit schooljaar een profielwerkstuk maken en mijn onderwerp is: oniomanie (koopverslaving). Ik heb het al bijna af, maar deze vraag vind ik erg moeilijk om te beantwoorden. Is er misschien iemand die mij kan helpen? Ik heb jullie hulp echt nodig en z.s.m. ook... Hopelijk kunnen jullie mij helpen...

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Economie
1.4K
Ivana
8 jaar geleden
Om een economie weer tot bloei te brengen, is in ieder geval het uitgavenpatroon van de bevolking van wezenlijk belang. Als iedereen uit angst zijn geld aan het oppotten is kunnen de ondernemers niet blijven draaien en zullen er in het midden- en kleinbedrijf winkels kapot gaan. Ook de aanvoer van de grotere leveranciers zal stoppen, het vrachtverkeer zal minder werk hebben.
Dat geldt natuurlijk voor alle cathegoriën. Of het uitgavenpatroon voortkomt uit koopverslaving of uit een normale aanvulling van luxeproducten door de cliënten maakt natuurlijk niets uit.
Mocht de koopverslaafde kopen met geleend geld of zogenaamd op de pof, dan is er een bijkomend probleem, dat verder rijkt dan alleen een verbetering van de economie.

Antwoorden (2)

Als een persoon koopverslaving heeft, betaald deze vast veel omzetbelasting. Goed voor de schatkist dus.

Al met al zal de koopverslaafde hulp moeten zoeken. En ook dat kost weer geld. Vanuit de staat en de zorgverzekeraar. Maar is dat niet al terugverdiend aan de persoon, is de vraag..

Als een koopverslaafde werkt voor zijn of haar geld, en alles zelf betaald, is er geen probleem voor de economie. Er ontstaan wel problemen als er gekocht word op rekening met geld dat er niet is.

100 koopverslaafden kunnen Wel schade aanrichten

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb het hier alleen over binnenlandse transacties.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In Nederland kampen een half miljoen mensen met een koopverslaving, aldus schattingen. ( zie bron).
Je kunt de schattingen doortrekken . Wanneer deze enkele honderden euro's per maand ( teveel) uitgeven, dan is de omzet hiervan dus ( ongeveer ) 500 keer een half miljoen is 250 miljoen euro per maand.
Op de landelijke omzetcijfers is dan niet veel. Het zal geen daadwerkelijk effect hebben op onze economie.