Hoeveel woningen staan er in nederland aan het water ?

Ik vroeg mij af of er cijfers bekend waren in Nederland over woningen direct of indirect ( met gemeentelijk grond er tussen aan het water. Google en CBS etc hebben mij hier niet bij geholpen, heeft iemand hier een idee van ?

BVD

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Economie
1.2K

Antwoorden (1)

Niet alles wordt gemeten en bijgehouden. Ik kan eigenlijk niets verzinnen waarom en voor wie dit soort gegevens belangrijk kunnen zijn. Het wordt pas actueel, als b.v. vast zou komen te staan dat mensen die aan het water wonen gezonder of ongezonder zouden zijn, of als de overheid wonen aan het water extra zou willen belasten.

Zo zullen er vast wel tabellen/cijfers/statistieken zijn van het aantal huishoudens dat gevaar loopt bij een dijkdoorbraak, maar die huizen hoeven helemaal niet per se "aan het water" te staan.

Bovendien zul je, voor je precieze cijfers wilt hebben, of dat zelf wilt onderzoeken, heel specifiek moeten definieren wat je bedoelt met "aan het water" wonen. Woont iemand in een nieuwbouwwijk, met een woning met achtertuin grenzend aan een slootje, aan het water? Woont iemand in Amsterdam in een grachtenpand aan het water? Wonen al die mensen in die hoge flats in Breukelen, bij het AmsteramRijnkanaal aan het water? En wonen al die mensen in die schitterende dijkhuisjes bij de Waal (Hellouw, Zuilichem, Gameren, Brakel, Haaften) aan het water?

Voorlopig is dus nergens bekend, hoeveel mensen "aan het water" wonen.