Waarom hebben de oost-europese landen een lager belastingdruk dan ons ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Economie

Antwoorden (2)

Omdat deze landen na de val van de Sovjet-Unie een steeds neoliberalere koers zijn gaan varen. Zij geven steeds minder geld uit aan zaken als uitkeringen, onderwijs en cultuur. Een stuk minder dan in Nederland.
Hierdoor ontstaat ruimte in de rijksbegrotingen voor belastingverlagingen; uiteraard met name voor het bedrijfsleven.

Laat ik het zo stellen: voor de rijkste 20% is het erg goed (steeds beter) toeven in Oost-Europa.

http://www.un.org/esa/desa/papers/2006/wp17_2006.pdf
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omdat ze nog vrij recent in ons systeem gestart zijn. Nederland had eerder ook een aanzienlijke lagere belastingdruk dan nu. In Oost-Europa zal de belastingdruk in de toekomst waarschijnlijk ook wel oplopen. Politici geven nl. graag steeds meer geld uit en een deel van de kiezers leeft graag op kosten van anderen, er zijn maar weinig politici die zich kunnen inhouden. Aangezien dat geld niet van henzelf is maar van burgers is afgenomen als belasting, gaat uitgeven erg makkelijk en wordt vaak niet zo gelet op prijs/kwaliteit.