De kosten ( uitgaven ) die een staat land doet om zeg onderwijs en het leger te onderhouden ook de niet werken hoe je die behandelt (een uitkering of bonnen of bijna niks ) hoe de overheid z'n geld uitgeeft aan Europa of aan ontwikkeling's hulp enz . En het aantal ambtenaren alle mensen die direct Vd staat of gemeente werken van hoogleraar , rechters , politie agenten tot straatvegers . Ook banken zijn wel eens gesteund met miljarden € en dat moet allemaal betaalt worden . :(:(:( of edn land moet veel olie bronnen of andere inkomsten hebben ( Noorwegen , Saoedi-Arabië ) anders moet het gewoon door de belastingen worden opgebracht . Over hoe je de belastingen verdeeld kan je keuzes maken . inkomens afhankelijk of juist niet . Of groepen vrij stellen (euro gerelateerde ambtenaren of instellingen ,koningshuis ,) of met bepaalde bedrijven afspraken maken zoals de Shell of trusts en heel grote Nv's . Tja komt er minder binnen is de overheid niet geneigd zelf te bezuinigen in z'n uitgaven maar eerder gewoon de belasting te verhogen . En ja Nederland is een Vd landen met de hoogste belastingen op arbeid en inkomsten. Maar daar krijgen we ook een fantastisch land voor terug?!?! Zegt De politiek, ja daar zijn de meningen altijd over in beweging. Maar gelukkig in een democratie mag je met je stem invloed uitoefenen hoe het geld verdeeld wordt enz . Dus ga stemmen .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De belastingdruk van een land op haar inwoners wordt bepaald door de behoefte(n) en verplichtingen die een land heeft naar haar inwoners en de wereld.

De belastingdruk, dat is het totale scala van belastingen die worden geheven, wordt jaarlijks vastgesteld in de rijksbegroting. Per jaar kan de belastingdruk dus verschillen al is de trend altijd progressief. D.w.z. dat de behoeften van een staat altijd zullen toenemen en daarmee ook de belastingdruk.

Zo heeft een staat allerlei verplichtingen zoals het aflossen van leningen en het betalen van rente daarop, de verzorging van haar burgers in algemene zin, het in stand houden van de Staat en haar bescherming, kosten van internationale samenwerking, de eigen organisatie etc.
Daarnaast heeft een staat ook allerlei wensen die zij gerealiseerd wil zien en die vaak uit prestige (internationaal aanzien) doorgevoerd worden en waarmee heel veel belastinggeld gemoeid is.