Inflatie kan toch niet eeuwig blijven stijgen?

In de jaren 60 kostte een middenklasse huis bijvoorbeeld ƒ50.000.
Twintig jaar later was dat ƒ100.000.
Tegenwoordig is dat zelfs opgelopen tot wel €300.000
Alles wordt dus duurder. Zo ook de huren die geen één jaar omlaag gaan en alleen maar omhoog gaan. Doordat alles duurder wordt moeten bedrijven en overheden wel meer salaris uitkeren omdat anders de bevolking simpelweg niet meer genoeg geld heeft om onze welvarende economie draaiende te houden en te voldoen aan de basisbehoeften+vakantie(x2)+2 auto's+uit eten+ kleding etc. Maar dit kan toch niet eeuwig doorgaan? Over 50 jaar kost een middenklasse huis misschien wel €500.000 en is alles nog veel duurder.

Word het niet weer tijd voor devaluatie of hoe gaat men dit oplossen?
Graag wordt ik verbeterd als ik het niet goed heb.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Economie
1.5K

Het beste antwoord

Ja je hebt gedeeltelijk gelijk ! Er is een constante inflatie . Met huizen als voorbeeld kom je aan nog vreemdere getallen , waarom . Huizen en grond zijn in Nederland en Europa zeker rond steden steeds schaarser ten opzichte van de bevolking en de bevolking wil ook steeds meer ruimte zowel Prive als ook in alles van voetbal stadion tot bedrijven park . Dus de schaarste en de ruimte wensen drijven ook de prijzen extra op . De bouw is ook duurder qua werk door de relatief dure arbeid . Maar het bouwen is veel sneller en efficiënter dan zeg 100 jaar daarvoor . Je krijgt ook meer huis voor je geld . Er zijn ook artikelen die relatief goedkoper zijn geworden , zoals plastics, enz . Maar radio's , tv 's elektronica , auto's ja auto's zijn relatief veel goedkoper dan vroeger . Het blijft moeilijk terug rekenen , gebruik je de ene methode af de andere het blijft lastig . Kies je als norm hoe lang moet ik werken voor brood dan kom je nu ook weer goed weg . Dus ondanks inflatie is voedsel (nog wel ) relatief niet extreem gestegen . We zitten (zaten ) in een systeem van hogere lonen hogere kosten hogere prijzen . Nu heel kort door de bocht ook met veel hogere grondstof prijzen vooral energie dat geld gaat er uit ! Dus uit Europa . Ook andere wereld delen produceren goedkoop producten die wij weer graag kopen ook dat geld gaat er uit :( onze overheden hebben vlak na wereld oorlog 2 (met Amerika ) heel veel geld in circulatie gebracht dat was om de economie weer op gang te brengen , dat gaf inflatie maar dat geeft zo als het maar beheerst is . Een Nederland en Duitsland waren daar ook altijd heel voorzichtig mee zeker Duitsland Een Italië of Spanje drukte er gewoon weer bij , of Frankrijk en Italië kwamen met De nieuwe frank !! Of de nieuwe lire . !! Nu zitten we samen in een euro !! Ja door andere terecht op gemerkt koop je al meer huis voor je geld . Wat is er gebeurt !!! Er zijn miljarden virtueel verdwenen !!! In de grote financiële wereld allemaal gebakken lucht ! Maar dat geld missen wel wel ! Het wordt krap ! Een deflatie (re) nog niet echt maar toch ! Je koopt nog meer auto voor je geld , meubels enz ja dit is ook niet goed . Dit geeft een enorme krimp ook al lijkt dit leuk . Ja de overheden houden de rente laag (dat kan inflatie opleveren , is er te veel inflatie dan knallen ze de rente omhoog het inflatie wapen ! ) maar we zitten gevangen ja in een blijvende inflatie (geld bij drukken ) met een ruimer monetair beleid met wel welvaart of krapte met
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of krapper financieel beleid met minder idee van wel vaart . Dus wat gaat er gebeuren ? Als de begrotingen op peil zijn ! Verruimen die euro voorraad met (beheerste hoop ik ) inflatie als gevolg .

Andere antwoorden (3)

De huizen prijzen zijn de laatste jaren behoorlijk gedaald. De nederlanders gingen vroeger nooit echt op vakantie bleven altijd in de eigen buurt. Door grote stakingen zijn de lonen omhoog gegaan. De sociale zekerheden zijn eerst omhoog gegaan en worden nu weer omlaag gebracht. Door de stijging van lonen worden de producten weer duurder en moeten bedrijven dus meer vragen voor de producten. Doordat wij steeds meer willen dus zoals in jou voorbeeld 2 x auto en 2 x vakantie moet er dus meer worden verdiend. Dus is het niet zo simpel als jij stelt. Momenteel hebben we dus een grote werkloosheid en zitten we in een crisis. Hierdoor moeten we allemaal bezuinigen en kunnen we dus minder uitgeven en komen er dus steeds meer mensen in de ww en hebben dus minder te besteden. Onze sociale vangnet wordt steeds duurder dus hebben we nog minder geld. Werkgevers willen nu dus minder betalen voor hun werknemers. De prijzen van producten staan geweldig onder druk. Veel bedrijven gaan failliet. Minder werkgelegenheid dus het is weer een hele klus om te zorgen dat de economie weer in evenwicht komt.
11 jaar geleden
Als een middenklasse huis te duur zou worden koopt niemand dat huis meer en wat gebeurt er dan? De prijs gaat omlaag, net zover tot het huis toch verkocht wordt. Dat is dus wat er de afgelopen 5 jaar is gebeurd. De prijs van een huis nu is gelijk aan de prijs van een huis in 2002.

Dus inflatie gaat door en door totdat mensen het teveel vinden en het voor die prijs niet meer kopen en als de vraag daalt daalt de prijs en zal de inflatie dalen. In de twintigste eeuw was de inflatie gemiddeld 3,2% per jaar. Deflatie komt maar zelden voor en als het de vorige eeuw zo gewoon was dat er inflatie was zal dat best door kunnen gaan. De lonen stijgen gewoon mee.

"De hoogste inflatie in Nederland was 19,2 procent in 1918. In reactie op de sterke prijsstijgingen door voedsel- en woningtekorten in de Eerste Wereldoorlog volgden prijsdalingen, waarvan de grootste in 1921 was (-13,4 procent). Wereldoorlogen en de oliecrisis van de jaren zeventig hebben een sterk prijsopdrijvend effect gehad. Ook de hoogconjunctuur van de jaren vlak na de Eerste en Tweede Wereldoorlog, en de depressie van de jaren dertig komen duidelijk naar voren.
Deflatie

Deflatie komt nauwelijks voor. Een prijsdaling is sinds de Grote Depressie van de jaren dertig alleen in 1987 voorgekomen (-0,5 procent). De oorzaak was de sterke daling van de olieprijs. Extreme prijsschommelingen zoals in de jaren 1918–1950 komen de laatste decennia niet meer voor. Sinds de invoering van de euro in 1999 is de jaarlijkse inflatie gemiddeld 2,3 procent geweest. "
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Altijd is een groot woord maar in principe hoeft inflatie niet gestopt te worden.

Ons kapitalistische systeem met een vrije markt is op groei gericht. In de vroegere jaren van het kapitalisme (Adam Smith) werd deze groei verwezenlijkt door de productie van een land zo efficiënt mogelijk te maken en zo doende de waardecreatie laten stijgen.

In de afgelopen decennia zien we een heel ander soort groei, veroorzaakt door de zogeheten 'zelfreferentialiteit'. Door de sterke opkomst van derivaten en verwante financiële instrumenten is de geldhoeveelheid enorm gegroeid terwijl de daadwerkelijke waardecreatie (door bijvoorbeeld de bouw van huizen) is achtergebleven. Daarnaast hebben overheden enorm veel geld in de economie gepompt. Geld, dat voorheen niet bestond. Ten slotte wil ik opmerken dat de gulden in vroeger tijden garant stond voor een bepaalde hoeveelheid goud; 'de gouden standaard'. Deze is in de loop der tijd losgelaten, waardoor geld een op zichzelf staand subject is geworden.

En dan terug naar de vraag: kan dit altijd doorgaan? Ja, in principe wel, tenzij we overstappen naar een ander systeem waarin bijvoorbeeld weer wordt vastgehouden aan de gouden standaard, of een systeem dat meer in de richting van het communisme gaat en waarbij handel in derivaten wordt afgeschaft.

An sich is inflatie geen probleem, alleen om het praktisch te houden zal er over een langere periode van tijd een nulletje van de bankrekening geschrapt moeten worden. Maar waarschijnlijker is het nog, dat tegen de tijd dat onze valuta met de huidige inflatie (2 á 3%) per jaar een onpraktische prijsstand krijgt (bijvoorbeeld €1500 voor een brood), deze allang niet meer bestaat en inmiddels heeft plaatsgemaakt voor de Neuro/Zeuro of wellicht weer de ouderwetse florijn.