Hoeveel schuld heeft gemiddelde Nederlander in 2018?

Ik las in de Telegraaf dat er een nieuwe crisis op de loer lag. Het schijnt dat we een 'historisch' hoge schuldenberg hebben. Hoeveel is dit per gemiddelde Nederlander?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Economie
11.1K

Het beste antwoord

De gemiddelde Nederlander heeft geen schuld, maar bezit € 129.698,-. Halen we daar de schulden – zoals een hypotheek – vanaf, dan bezit de gemiddelde Nederlander een nettobedrag van maar liefst € 80.182. Maar dat zijn gemiddelden!

Eén op de vijf huishoudens heeft te maken heeft met schulden. Het grootste deel van deze schuldenaren – 614.000 tot 858.000 huishoudens – heeft ‘risicovolle schulden’. Dit zijn huishoudens die een of meer rekeningen niet op tijd hebben kunnen betalen, rood staan of een creditcardschuld hebben.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek stelde vast dat in Nederland 734.000 mensen van een laag inkomen moeten leven: hooguit 1.020 euro per maand voor een eenpersoonshuishouden. Twee op de drie van hen kampen met schulden.
Nederlandse staatsschuld
Als je naar de staatsschuld kijkt: deze staat op een recordniveau. Elke Nederlander heeft een schuld van meer dan € 29000,-.
SimonV
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
De staatsschuld is een schuld van de staat AAN de Nederlanders. Dat is dus geen schuld VAN de Nederlanders.
Reddie
6 jaar geleden
1. Het plaatje toont een vorm van misleiding. De onderste 100 hebben ze weggelaten.
Daardoor lijkt het dat de schuld aan het eind 3,5 keer zo hoog is als aan het begin, terwijl het in werkelijkheid een factor 2 scheelt.
2. Het is voordelig de schuld te laten staan,want door de inflatie wordt die steeds kleiner.
De staatsschuld wordt daarom ook nooit afgelost.
SimonV
6 jaar geleden
"Staatsschuld is een schuld van de staat AAN de Nederlanders"? Dat zou mooi zijn.
De staatsschuld dragen wij allemaal. Staatsschuld gedeeld door aantal Nederlanders geeft de schuld per Nederlander.
ronron1212
5 jaar geleden
@Reddie de staat heeft dat geld geleend van financiers en beleggers dus niet van de Nederlanders.