Als je via box 1 het belastbaar inkomen wilt bereken, telt een eventuele hypotheek dan onder aftrekposten?

Ik weet dat er iets bestaat als hypotheek rente aftrek, maar hoe verschilt dat van de hypotheek zelf en hoe bereken je het? Dus: wat mag je van het brutoloon aftrekken voordat je de belasting gaat berekenen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Economie
1.5K

Antwoorden (4)

Kun je zo niet zeggen is afhankelijk van de w o z waarde van je woning de rente van je hypotheek is aftrekbaar maar je moet er een bepaald huurwaarde forfait bij optellen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Huurwaardeforfait is een verouderde term. Sinds de invoering van de Wet Inkomstenbelasting 2001 is de naam veranderd in eigenwoningforfait. (EWF) Inhoudelijk is er niets veranderd.
Je zult eerst het eigenwoningforfait bij je inkomen moeten optellen en daarna kan je de betaalde rente opvoeren. Dit bedrag zal dan aan de hand van je belasting tarief waar je invalt een aftrek geven.

http://financieel.infonu.nl/belasting/81171-inkomstenbelasting-2012-belastingtarieven-en-schijven.html
12 jaar geleden
Aftrekposten is een verzamelnaam. Je hebt de hypotheekrenteaftrek waardoor het belastbaar inkomen uit
Werk en Inkomen lager uitkomt. Dit inkomen kan dus zelfs negatief zijn. Voorbeeld: Inkomen: € 10.000 Aftrekpost van wege betaalde hypotheekrente: € 12.000 / Belastbaar inkomen: - € 2000.
Dit negatieve inkomen kan verrekend worden met inkomen uit voorgaande jaren of toekomstige jaren waardoor de belastingteruggave alsnog kan plaatsvinden.

De hypotheekrente aftrekpost heet eigenlijk: saldo inkomsten uit werk en woning. De aftrekpost is het EWF (eigenwoningforfait) minus de betaalde hypotheekrente - zie antwoord ronron.

Andere aftrekposten zoals betaalde alimentatie, specifieke zorgkosten, studiekosten, giften heten persoonsgebonden aftrekposten. Voor een aantal van deze aftrekposten geldt een drempel.
12 jaar geleden
Het belastbaar inkomen uit box 1 komt uit werk en woning. De belastbare inkomsten uit eigen woning worden grofweg berekend door het eigenwoningforfait te verminderen met de hypotheekrente.

* Een eigen woning is een duurzaam hoofdverblijf van de belastingplichtige (zie uitgebreider art. 3.111 Wet IB).
* Het eigenwoningforfait is het voordeel dat uit de eigen woning wordt gehaald. Het wordt bepaald door een percentage van de WOZ-waarde, waarbij rekening wordt gehouden met onderhoudskosten, afschrijvingskosten e.d.
* De hypotheek is het onderpand voor een lening die je bent aangegaan om je woning te kunnen betalen. Als zekerheid voor de bank geef je je woning in onderpand: als je de lening niet kunt betalen, verkoopt de bank je huis.
* De hypotheekrente is het bedrag dat je moet betalen voor lening. Dit is een bepaald percentage van het bedrag dat je geleend hebt. Deze rente mag je gedurende maximaal dertig jaar in mindering brengen op het eigenwoningforfait.

Doordat de hypotheekrente in mindering wordt gebracht op het eigenwoningforfait zul je een negatief inkomen hebben uit eigen woning (verlies). Dit mag je aftrekken van ander inkomen uit box 1, zoals je loon. Op die manier hoef je minder belasting te betalen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Korter gezegd:
* Eigenwoningforfait - hypotheekrente = Belastbaar inkomen uit eigen woning.
* Belastbaar inkomen uit eigen woning + belastbaar inkomen uit werk = inkomen box 1.