Hoe substitueer je de formule T = L + N in de formule pQ = wN + V? Welke denkstappen maak je dan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Economie
1.2K

Antwoorden (2)

T = L+N --> N=T-L
in de andere formule staat alleen een N dus ik neem aan dat je die wilt vervangen (substitueren).

Dan wordt het pQ = w(T-L) + V
Kan je ook schrijven als pQ = wT - wL + V
10 jaar geleden
Geen idee wat dit betekent maar ik zie aan beide kanten een N staan. Als je één van de vergelijkingen dan wat ombouwt tot N= ... dan is het stuk dat op de puntjes staat dus hetzelfde als N. Dat kun je dan in de andere formule invullen in de plaats van de N die daar staat.

Bijgevolg heb je dan een nieuwe vergelijking erbij waarin N niet meer staat. Dat is soms wel handig.

Even doen:
T = L + N => N = T - L

Dan N in de andere formule vervangen door T-L:

pQ = wN + V => pQ = w(T-L) + V