Ja, die zitten in een hogere belastingschaal.
Check: http://www.spaarbaak.nl/vraagbaak.php?zw=wanneer+belastingschaal+52%
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mensen in nederland, die meer verdienen. moeten relatief meer belasting betalen.
Dit komt omdat er in Nederland sprake is van een progressief belastingstelsel

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit gaat om het inkomen. Er is natuurlijk ook nog belasting op vermogen. Ook daarbij moeten de rijkeren meer belasting betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+vooral vermogen bepaalt of je als rijk gezien kan worden. Inkomen helpt daar wel bij, maar is geen vereiste.
Ja. De rijksten betalen 52 procent belasting over het deel van hun inkomen dat in de 'duurste' belastingschijf valt. De meeste mensen komen niet verder dan de 2e schijf.

Toegevoegd na 3 minuten:
Maar om die hoogste schijf te komen is wel een inkomen van ongeveer eur 56.000 nodig.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In vrijwel alle landen begint die schijf pas bij een hoger inkomen. In Duitsland gaat het hoogste tarief in vanaf ca. 250.000 euro en is dan een lager percentage.
Ja. Wij kennen een progressief belastingstelsel. Er zijn 4 belastingschijven: over de eerste schijf ( dus stuk van je inkomen) dit jaar 36,25%, tweede en derde schijf 42% en vierde schijf 52%. Ook de premie zorgverzekeringswet is progressief, maar heeft wel een plafond ter hoogte van € 54414,-. Daarnaast kennen we vermogensbelasting en dat is per jaar 1,2% van je vermogen ( geld en beleggingen) behalve over de eerste pakweg 21.000 euro en dat geldt voor iedereen.
Kortom, wie veel verdient of wie vermogen heeft, betaalt aanmerkelijk meer dan iemand met een bijstandsuitkering of een minimumloon. Trouwens, voor mensen boven de 65 jaar plus 2 maanden gelden in de eerste twee schijven verlaagde tarieven. Maar die groep mensen ( vooral mensen met alleen AOW en dat is netto 700 euro per maand per persoon en alleenstaanden pakweg 1000) heeft het niet zo breed en wie wel veel inkomen heeft, komt gewoon in tarief schijf 3 en 4 terecht.
Uiteraard zijn er nog honderdduizend andere regels en regeltjes, maar zo heb je een idee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, de rijksten betalen minder belasting. hoewel nederland een progressief belastingstelsel kent op inkomen door werk, halen de rijken het meerendeel van hun inkomsten uit kapitaalinkomsten zoals rente, huur, divident, bedrijfswinsten. Inkomsten uit deze zaken worden veel minder belast. De allerrijksten betalen in nederland minder belasting dan de rest van ons.

Doordat de rijken zo weinig belasting betalen wordt de ongelijkheid in Nederland op dit moment alleen maar groter. Dit is de grondslag voor heel veel van de problemen waar de huidige maatschappij mee te maken heeft zoals onder andere de torenhoge inflatie en de almaar stijgende huizenprijzen.

Anders geformuleerd: de rijken zouden meer belasting moeten betalen. De inkomsten uit kapitaal zouden veel zwaarder belast moeten worden, misschien dat dan zelfs de belasting op inkomen door werk dan omlaag zou kunnen.

Bron: centraal Plan bureau, Ongelijkheid en herverdeling, maart 2022.
een jaar geleden