Waarom is de economie van Colombia niet zo hoog als die van bijvoorbeeld Nederland?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Economie
4.3K

Antwoorden (1)

Er zijn 3 soorten landen, namelijk de centrum- (of: kern-)landen, de semi-periferie en de periferie. In de centrumlanden ligt het geboortecijfer hoog, is het sterftecijfer normaal iets lager/hoger dan het geboortecijfer (zodat er geen [groot] geboorte-overschot is) en is de economie stabiel en sterk. Dit zijn over het algemeen de westerse landen, zoals de VS, Australië en Nederland. In de centrumlanden worden meestal de producten die gemaakt zijn verkocht.
Tot de semi-periferie behoren landen die ofwel als centrumland niet goed mee konden gaan in bijv. de economie en doorvoerlanden zijn geworden, dus bijv. dat managers van kledingzaken gemaakte stoffen in India via Mexico naar de USA gaan. In Mexico worden ze vaak tot eindproduct bewerkt en in de VS wordt het dan verkocht.

"Semi-perifere landen zijn landen die bijvoorbeeld een lagelonenland waren maar waarvan de economie verbeterd is, of een vanouds rijk land dat in verval is geraakt. Periferielanden ondergaan de beslissingen die in het centrum worden opgelegd. Het centrum is de plaats waar de beslissingen genomen worden. Dit zijn landen met een hogere welvaart en een goede economische bedrijvigheid."

Gezien o.a. de bevolkingsgroei en de stabiliteit en sterkte van de economie, behoort Colombia tot de semi-periferie, en Nederland tot één van de centrumlanden. Colombia is dan wel opgeklommen van de periferie naar de semi-periferie (bijvoorbeeld door de export van bananen, koffie en goud), maar is nog steeds geen centrumland, wat Nederland dus wel is.

Toegevoegd na 1 minuut:
"dus bijv. dat managers van kledingzaken gemaakte stoffen in India via Mexico naar de USA gaan. In Mexico worden ze vaak tot eindproduct bewerkt en in de VS wordt het dan verkocht."

ik bedoel hier natuurlijk dat managers dit beslissen, niet dat ze zelf gaan...