Er zijn veel HBO scholen die de opleiding tot economieleraar aanbieden. Zie hier een lijst met de scholen die de opleiding aanbieden: http://www.tkmst.nl/werken/beroep/1314/leraar-economie.html#department
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vorige antwoord gaf de HBO-route. Als je eerstegraads bevoegdheid wilt, waarmee je in de Tweede Fase HAVO/VWO mag lesgeven, zul je naar de universiteit moeten.

Je moet dan de Bachelor economie behalen en kunt vervolgens de educatieve master (Economie en Bedrijfswetenschappen, leraar VHO) volgen. Daarin volg je naast de master economie of bedrijfskunde ook didactische vakken en loop je stage op middelbare scholen. Het hele traject dat ik hier beschrijf duurt 5 jaar bij de RuG in Groningen. Er zijn ongetwijfeld meer universiteiten die dit aanbieden.

Het voordeel aan dit traject is dat je niet alleen leraar VHO wordt, maar ook een volledige universitaire mastergraad in de economie krijgt. Dat betekent dat als de arbeidsmarkt voor leraren economie als jij afgestudeerd bent problematisch is er in het bedrijfsleven talloze andere opties zijn.