Weet iemand waar je de -overzicht van de EU-bestedingen per land en bijdrage van elk land aan de EU-begroting- kunt vinden?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb overal gezocht maar ik kan het nergens vinden. Het is voor een economie werkstuk. Kan iemand mij helpen? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Economie
1.4K
ronron1212
11 jaar geleden
Toch iets beter zoeken met google daar leer je van en dat is nou juist de bedoeling op school en met huiswerk. Kan het zo vinden.

Het beste antwoord

Het is ook best lastig te vinden. Losse en actuele berichten over b.v. de uitgaven van Nederland of Belgie zijn wel te vinden, maar een goed overzichtje is er eigenlijk niet.

Misschien heb je hier iets aan. Bericht is van bijna een jaar geleden, en het staatje is gebaseerd op cijfers van 2009/2010.

Je kunt precies zien of een land een netto ontvanger of netto betaler is. Voorbeeld: een land betaalt 800 miljoen per jaar, maar ontvangt (door b.v. landbouwsubsidies) 500 miljoen. Dat land is dan uiteindelijk een netto betaler. Want de bijdrage aan de EU is dan 800-500=300 miljoen.

Dit is de bron van het plaatje hieronder:
http://www.financieelcommentaar.nl/2011/07/31/opzienbarende-vergelijking-economische-cijfers-eu-landen/

Meer actuele cijfers vind je hier, op een schitterend kaartje. Klik het land aan, en je krijgt de precieze cijfers. Het nadeel daar is alleen dat je niet zo goed kunt vergelijken.
http://www.europarl.europa.eu/news/nl/headlines/content/20110630MUN23022/html/Overzicht-van-de-EU-begroting
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel! Hier heb ik heel veel aan gehad!