Waar haalt de ECB het geld vandaan om banken geld te lenen?

Waar haalt de Europese Centrale Bank het geld vandaan om de nationale banken geld te lenen?

De nationale banken lenen Griekenland vervolgens geld en de ECB staat garant voor deze leningen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Economie
1.9K

Antwoorden (2)

Het antwoord is héél simpel: ze drukken het met de geldpers. Net als Amerika trouwens. Geld uit het niets tevoorschijn toveren, feitelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze drukken geen miljarden bij. Dat zou tot enorme inflatie leiden.
Cryofiel
12 jaar geleden
De verwachting is inderdaad dat de inflatie enorm zal stijgen. Da's erg jammer voor je als je spaargeld hebt... Ze drukken geen fysieke bankbiljetten, maar ze creëren wel nieuw geld (giraal, niet chartaal). Daardoor neemt de geldhoeveelheid wel degelijk significant toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk naar Amerika: die hebben al twee keer een 'trench' van 1 triljard (!) dollar bijgedrukt. Hebben zij last van inflatie? Niet zolang de dollar nog een gewild vluchtvaluta is.
Cryofiel
12 jaar geleden
(Even voor de goede orde: die min is niet van mij.) Heeft Amerika geld bijgedrukt - of hebben ze de toelaatbare schuld verhoogd? Het eerste leidt tot inflatie, het tweede niet, althans niet op korte termijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de Volkskrant van 3 nov. 2011: In het artikel "Helikopter Ben strooit weer met geld": staat: "President Ben Bernanke van de Amerikaanse centrale bank zet de geldpers aan. ... Hoeveel miljarden dollars erbij komen en over welke periode deze worden uitgesmeerd, dat is onzeker. Wordt het 500 miljard over zes maanden, zoals de meeste marktvorsers verwachten? Of een schok van 1.000 miljard in drie maanden? ... Het is de tweede keer dat de Fed, het Amerikaanse stelsel van centrale banken, aan quantitative easing doet – vandaar het marktjargon voor het besluit van woensdag: QE 2." NB: De eerste keer bedroeg de trench een waarde van 1.000 Miljard dollar !!
De ECB ontvangt bijdragen van alle EU landen.
Dat geld bestaat overigens net zo min als 90% van het geld dat in "omloop" is. Het zijn getalletjes op papier of (tegenwoordig) in de computer.
10% van het geld bestaat uit echte dingen, zoals goud, materialen, machines, gebouwen etc. 90% van het geld is gebakken lucht, giraal geld genoemd. Die 90% is gebaseerd op "vertrouwen".
Als iedereen zijn tegoeden op zou vragen, zouden alle banken en bedrijven onmiddellijk failliet gaan, want er is maar 10% dekking.