een voorziening, is het vreemd vermogen of niet?

een voorziening, staat in mijn boek is geen schuld maar hoort toch bij het vreemd vermogen. Nou zie ik op internet dat ze van de voorzieningen een aparte post maken, klopt dit? En als ik dan de liquiditeit bereken dan moet ik de voorziening gewoon bij het vreemd vermogen tellen? heb dinsdag examen vandaar :)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Economie
20.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In ieder geval veel suc6 met je examen!
ronron1212
10 jaar geleden
Nou je moet nog veel leren het is eigenvermogen.
Computoon
10 jaar geleden
Bedrijfseconomisch vallen ze onder het vreemd vermogen.
ronron1212
10 jaar geleden
Daar staat het eigen vermoegen ook hardloper

Het beste antwoord

Voorzieningen staan als aparte posten op de balans. Hoewel je ze vormt met 'eigen geld' behoren ze bedrijfseconomisch tot het vreemd vermogen. Er hangt al een 'vast' bestedingsdoel aan vast.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het is dus op het balansmoment al zeker dat ze aan dat doel besteed gaan worden alleen is het tijdstip waarop en de exacte omvang nog onzeker.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dus als ik de solvabiliteit bereken dan tel ik ze op bij het vreemd vermogen ?
Computoon
10 jaar geleden
Dat zou ik doen. Op de balans staan ze tussen het eigen vermogen en het vreemd vermogen in (ze vormen een aparte categorie) maar omdat ze bedrijfseconomisch vreemd vermogen zijn, horen ze daarbij. Enkele omschrijvingeen:
Voorzieningen zijn verplichtingen waarvan de omvang of het moment van afwikkeling onzeker is. Voorzieningen worden gevormd voor verplichtingen tegenover derden, waarvan het bestaan en de omvang nog onzeker is, maar wel redelijkerwijs ingeschat kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar een voorziening hoeft toch niet altijd geactiveerd te worden. Als ik een voorziening neem omdat een afnemer b.v. door dreigend faillisement mogelijk niet betaald en er wordt alsnog (of toch) betaald dan vervalt de voorziening (en wordt het weer eigen vermogen)