Is een bitcoin nou een soort berekening?

Dat een bitcoin een digitaal, decentraal betaalmiddel is begrijp ik. Maar wat is het nu precies? Als ze "minen", wat doen ze dan? Waarom is een bitcoin uniek?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Deze video geeft het wel goed weer.

Samengevat is bitcoins minen dus het verifiëren van een transactie(controleren of een bitcoin niet 2 keer is gebruikt) en zijn bitcoins uniek omdat er zover ik weet nog niet dit soort betaalmethoden zijn die geen gebruik maken van banken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bitcoin is een blockchain. Deze blockchain is een gedecentraliseerde database, en iedereen kan deze raadplegen. Een blockchain is letterlijk een keten van blokken. In het Bitcoin-netwerk bevat elk blok transacties. Zodra een nieuw blok is geverifieerd, wordt het via een cryptografische hash verbonden met het blok ervoor.

Om ervoor te zorgen dat die hashes niet gemakkelijk kunnen worden geproduceerd, moeten miners een cryptografische puzzel oplossen om de juiste hash te vinden die in de keten past. In ruil daarvoor wordt een miner beloond voor zijn rol in het netwerk, en krijgt hij als beloning nieuwe geminede BTC en de transactiekosten die zijn uitgegeven door de verzendende partijen. BTC is het "betaalmiddel" en dus eigenlijk wat je hebt als je Bitcoin koopt/bezit. We noemen dit ook wel een token.