Als ik met mijn lijfrentepolis niets meer kan aftrekken van de belasting wat kan ik dan het beste doen met deze polis? Afkopen en banksparen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Beleggen

Antwoorden (6)

Dat ligt sterk aan de afkoopwaarden en de voorwaarden om de polis over te zetten in een bankspaarpolis. Afkopen is vrijwel altijd onvoordelig omdat je de 'gederfde winst' van de bank als een boete in één keer moet betalen, dus dat lijkt de minst gunstige optie. Maar zonder de cijfers blijft het koffiedik kijken.

Wat me verwondert is waarom de premie ineens niet meer aftrekbaar zou zijn. Want als de premie dat niet is, is de uitkering ook onbelast.
13 jaar geleden
Laten bevriezen!

Niet meer naar omkijken, en afwachten op de dag dat de polis uitbetaald kan worden.
Vroegtijdig opnemen of afkopen wordt een duur grapje.
Ook dan weet de fiscus je weer te vinden!

Het beste is om tzt als de polisvrijkomt om het per maand uit te laten betalen, als je het in eens laat vrijkomen dan weet ook de meneer van de belastingdienst er een slaatje uit te slaan. welkom in nederland zeg ik dan altijd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rustig laten staan totdat de polis uitkeert. Afkopen is het slechtste wat je kunt doen in deze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed gedocumenteerd bijhouden welke betaalde premie niet aftrekbaar is (een hele klus). Als er een uitkering komt (in eens of in termijnen) die altijd in principe belast is met loonheffing en imkomstenbelasting dan hoef je over het bedrag waarover je geen aftrek hebt gehad geen inkomstenbelasting te betalen.
Je kunt de vraag ook voorleggen (adres via de Belastingtelefoon) bij je eigen regionale belastingdienst, omdat je dan een schriftelijke reactie krijgt waarop je zo nodig terug kunt vallen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Banksparen en door een bank laaten uitkeren levert meer op dan een lijfrente aankopen bij een verzekeringmaatschappij, omdat een bank met minder kosten/winst genoegen neemt.
Kijk uit met mondeling/telefonisch ontvangen informatie omdat ik ervaren heb dat het personeel van een bank minder goed op de hoogte is (nieuw product) en koeien met gouden horens beloven. Zorg dat je je dus baseert op schriftelijk ontvangen informatie en beloftes. (geldt trouwens voor veel callcenters). Voordeel: de afgesproken termijnen worden altijd uitgekeerd aan jou en zo nodig je erfgenamen. Nadeel: banksparen kent geen levenslange uitkering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het voordeel van een lijfrentepolis is dat de premie aftrekbaar is. Indien dat niet meer het geval is doordat er bijvoorbeeld iets is gewijzigd in jouw financiele situatie dan heeft een dergelijke verzekering geen zin.
De (verborgen) kosten die in deze polis zitten wegen absoluut niet op tegen het traditioneel sparen op een spaarrekening.
Afkopen zou ik sowieso afraden omdat ze dan zoveel kosten in rekening gaan brengen en waarschijnlijk (maar dat weet ik niet zeker) wordt het nog eens belast uitgekeerd. Dus zul je over de uitkering belasting moeten betalen.

Mijn advies is om te stoppen met premie betalen en alles gewoon laten staan. Het geld wat je nu overhoudt lekker op een spaarrekening storten en niet meer aankomen. Tenslotte had je als doel een aanvulling op het pensioen, dus daar moet je natuurlijk wel aan blijven werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals ook uit de andere reacties valt op te maken, is helaas de beste optie, deze polis voorlopig aanhouden, maar geen premie meer betalen.

Wat nog niet genoemd word is het feit waarom de premie voor deze polis niet meer aftrekbaar te krijgen is. Waarschijnlijk heeft u nu een topbaan, waardoor u geen pensioentekort meer verwacht op leeftijd pensioendatum. Als dit wel zo is, kunt u nog gebruik maken van de fiscale aftrekmogelijkheden, ook al zijn deze beperkt. U heeft niet aangegeven hoeveel premie u (jaarlijks) betaalt, het is nl. met het programma voor uw aangifte ook makkelijk zelf na te rekenen.

Verder blijft natuurlijk de kostenstructuur van de lijfrentepolis een heikel punt. Zou u wel een nieuwe polis sluiten, dan zou ik zelf voor de bankspaar variant kiezen. Hier zijn lagere kosten en u ziet in ieder geval wat u wel heeft (de kleine lettertjes zijn een stuk korter en beter begrijpbaar voor iemand die weinig kaas van financiele zaken heeft gegeten).

Maar bovenal geld: laat u goed informeren/