Is het beleggen in aandelen gebaseerd op de koop- en verkoopadviezen rekening houden met risicospreiding een goede basis om te beleggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Beleggen

Antwoorden (4)

Nee, om twee redenen. Wie van de 'experts' moet je geloven? Ze roepen allemaal iets anders en met een beetje pech roepen ze iets om er zelf beter van te worden. Tweede reden is dat de uitleg die ze geven vrijwel altijd algemeen bekend is. Jij als particuliere belegger bent altijd te laat, want de grote institutionele beleggers (beleggingsmaatschappijen en banken) heb die informatie al in een veel eerder stadium.

Dat wil niet zeggen dat je nooit op een (ver)koopadvies af moet gaan, daar kun je best eens winst op behalen. Maar een harde garantie is het echt niet. Bovendien kan de koers om een of andere reden die niet vooraf bekend is (oorlog, aanslag etc) alsnog in elkaar zakken. Geen expert die daarop voorbereid is.
13 jaar geleden
Wil je beleggen in fondsen ( zit vaak (oa sector, regio) een vorm van spreiding in) of in losse stukken ( moet je hele flinke portefeuille hebben voor een goede spreiding.) Heb je ervaring met beleggen en wat is je doel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ps beleggen op basis van aan en verkoopadviezen vind ik ook geen goed uitgangspunt.
Beleggen op basis van koop en verkoopadviezen zou ik niet zo snel doen. Vaak is het zo dat verkopers bepaalde adviezen geven omdat zij daar een bepaalde provisie over krijgen. Dan hebben zij bijvoorbeeld een target te halen van een bepaald fonds en dat zullen ze je dan gaan adviseren. Luisteren naar koop en verkoopadviezen mag je gerust, je zult er veel van opsteken maar om daar nu je geld in te gaan steken zou ik niet doen.

Kijk goed naar je beleggingsprofiel en maak je keuze zelf met je eigen algemene kennis die je opdoet uit de kranten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beleggen alleen doen met geld waarvan je een deel kan verliezen. Adviezen zeggen niets (daarnaar is veel onderzoek verricht). Beleggingsfondsen hebben vaak hoge kosten. Zelf beleggen heeft de voorkeur, maar ervaring opdoen met kleinere bedragen is een must. Gemiddeld gezien geeft beleggen betere resultaten dan sparen, maar let wel: je kan zo de helft kwijtraken (zeker op de korte termijn). Ik beleg al zo'n 15 jaar. Succes!