Waardoor knapt een economische bubbel?

Ik snap waarom een economische bubbel ontstaat. Er is veel vraag naar een bepaald product, dus de prijs stijgt. Uiteindelijk stijgt de prijs van het product boven de werkelijke prijs. Mensen zien dat het stijgt en kopen het weer om het door te verkopen etc.

Ik snap dat dit niet voor altijd door kan gaan maar waarom knapt zo'n bubbel nou? "Het vertrouwen verdwijnt opeens." is het antwoord dat je meestal krijgt. Maar waarom verdwijnt het vertrouwen daar moet toch een reden voor zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door een spelt! (Sorry moest ff)

Antwoorden (2)

Als de grote spelers besluiten niet meer te kopen, maar te verkopen daalt de prijs een beetje. Dan opeens beseffen mensen: Shit, de prijs is nu wel erg hoog. En besluiten grootschalig ook te verkopen. Dan komt er een run op verkoop. Iedereen wil nu verkopen. En met afwezigheid van kopers valt de markt in elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lang geleden was er een windhandel in tulpen. Dat was ook een economische bubbel. Heel veel mensen dachten dat de waarde zou stijgen.
Een jaar of toen geleden zou je een dief zijn van je eigen portemonnee als je niet aan een spaarplan meedeed dat er van uit ging dat aandelen elk jaar 10% of meer zouden stijgen. Bij nader inzien werden dat woekerpolissen genoemd.

Een paar jaar geleden zei Pieter Lakeman dat je je geld moest weghalen bij de DSB en met de daarop volgende bankrun stortte die "bank" in (ook omdat DNB eerder haar verantwoordelijkheid niet had genomen).

Nu doet zich een vergelijkbaar effect voor met woningen. De waarde is steeds maar toegenomen o.m. omdat men dacht dat de hypotheekrenteaftrek het eeuwige leven heeft. Samen met de (financiele) crisis en het daardoor aantrekken van de kredietteugels door de banken, zullen ook de prijzen voor huizen inzakken.