Wat heeft Rabobank voor belang certificaten op de beurs te brengen waar ze maar liefst 6,5% rendement op moeten betalen?

Rabo geeft aan spaarrente een habbekrats voor vergoeding. Daarnaast geld binnen halen middels de certificaten met een rendement van 6,5% (dit dient rabo dus jaarlijks uit te keren) is opmerkelijk

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Beleggen
1.4K

Antwoorden (2)

De certificaten zijn de cooperatieve variant van aandelen. Het grote voordeel: het geld dat dit oplevert is eigen vermogen, in tegenstelling tot obligaties en leningen die vreemd vermogen zijn.
Eigen vermogen hoeft nooit terugbetaald te worden. En het rendement op eigen vermogen is niet gegarandeerd. De beleggers lopen een hoger risico, en daar willen ze geld voor zien.

Daarnaast moeten banken, conform de regels van Basel III 8% van hun balanstotaal in eigen vermogen hebben. Dus eigen vermogen is essentieel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Banken moeten wettelijk een bepaald percentage van wat ze uitlenen aan eigen vermogen hebben. Zodat de bank niet te snel failliet kan gaan als een paar klanten hun lening niet terugbetalen. Door zo'n certificaat te verkopen stijgt het vermogen van de bank. daar tegenover staat dat de koper zijn geld kwijt is als de bank toch om zou vallen. Tegenover dat risico staat een hogere rente dan je zou krijgen op een spaarrekening. En ook dat geld is niet helemaal veilig, maar dat terzijde.
Overigens is het ook zo dat de bank de certificaten nooit terug hoeft te kopen. Dus ook als het wat slechter gaat, en de kans groter wordt dat het helemaal fout gaat, daalt de waarde van de certificaten.
In theorie is bij dergelijke beleggingsproducten de winst haast recht evenredig met het risico.
10 jaar geleden
teusvh
10 jaar geleden
Klopt. Als ze naar de beurs zijn gebracht gelden de wetten van vraag en aanbod. De bank kan ze terugkopen, maar zal dat waarschijnlijk niet doen. Behalve misschien ver in de toekomst, als het heel goed gaat mert de bank EN de marktrente erg laag is. Het zijn zgh. eeuwigdurende certificaten, wat betekent dat je de bank nooit kunt dwingen ze terug te nemen.