is het nu echt toeval dat nu de DNB de rente ( door internationale omstandigheden gedwongen) laag houdt waardoor de dekkingsgraad van de

Toegevoegd na 3 minuten:
pensioenfondsen onder druk staat de actuarissen op hetzelfde moment publiceren dat we gemiddeld veel ouder worden dan waar wij(als ook de pens.fondsen) rekening mee hielden waardoor de pensioenen verlaagd /uitgesteld...moeten worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Beleggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
even opnieuw!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kwas nogniet klaar ;-)

Het beste antwoord

Door verkeerde beleggingen zijn pensioenfondsen in eerste instantie onderdruk komen te staan. Nu de economie in een recessie zit en hierdoor de rentes laag zijn komen ze verder in de problemen. Minder rente opbrengsten zijn een redelijk grote aarderlating. Eerste stappen waren de pensioen gerechtigde leeftijd te verhogen. Volgende stap dus de pensioenen verlagen. Dat mensen ouder worden weten ze al maar het is natuurlijk ook nog eens een mooi argument verduistert de zaak een beetje
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Da's geen toeval.... da's timing!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat gevoel heb ik ook. ik lees soms berichten dat als de aow eerst (volledig) op je 67ste ingaat dat pas kan als ook de pensioenen op die leeftijd ingaan. want anders zou het een gigantische warboel worden.
Dus ik vermoed een samenspel ( om het netjes te zeggen..)
tussen belanghebbenden (regering +werkgevers).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger werd het geld nog gedekt door bankreserves, meestal in de vorm van een goudvoorraad, van de staat.
Dat systeem bestaat inmiddels niet meer en nu wordt het geld gegarandeerd door de staat. En de staat kan naar believen geld drukken. Dat gaat vroeg of laat fout. En in Amerika waarschijnlijk het eerst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daarom wil Donner ook dat de nieuwe aow-regeling zo snel als maar mogelijk door de nieuwe 2de kamer wordt aangenomen zodat hij kort daarop de pensioenen kan laten in gaan op je 67ste. ( door listig gebruik te maken van de tijdelijke dip in de economie en de daarbij gepaard lage rentevoet die de pens.fondsen rekentechnisch in de problemen brengt).
daarna gaat J.H Donner de geschiedenis in (figuurlijk maar misschien ook letterlijk).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ter voorkoming van misverstanden. " letterlijk de geschiedenis in...." daarmee bedoel ik dat hij mogelijk in het nieuw te vormen kabinet niet terugkeert . Dus als minister in de geschiedenisboeken kan worden bijgeschreven. Ik wens hem uiteraard een goed leven toe waarbij hij t.z.t. heel lang van zijn -weliswaar verlaagde- aow en pensioen kan genieten!
( vond hem altijd wel een erudiete en humorvolle man).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn woordkeuze doet in ieder geval geleerd aan. Maar ik heb weinig op met mensen die aan geschiedsvervalsing doen en daar heeft hij zich meerdere keren aan schuldig gemaakt, toen hij de notulen van gevoerde debatten achteraf liet corrigeren zodat de door hem gedane, foutieve uitspraken opeens correct leken te zijn gedaan.
nee. Daar zit een verband tussen. Het varband is het feit dat de wereldeconomien in de stress zitten en de overheden alles doen om de problemen minimaal te houden.