1. Ik koop van een bepaald aandeel op verschillende data verschillende aantallen. Hoe bereken ik de gemiddelde aanschafdatum van het totaal aantal?

Met behulp van de gemiddelde aanschafdatum en de gemiddelde aanschafkoers kan ik zo op elke datum het totale rendement van dat aandeel berekenen.

Weet jij het antwoord?

/2500

De eerste en de laatste datum nemen en daar de datum in het midden nemen... Bv. 10 mei en 20 mei, dan neem je 15 mei als gemiddelde datum.

Geef alle data vanaf de eerste aankoop een nieuw cijfer. Voor iedere dag later een cijfer hoger. Bijvoorbeeld: maandag 1, de dinsdag erop 9, etc. Neem vervolgens het gemiddelde. Tel bij dag een het gemiddelee op en herleidt je antwoord.

Neem de allereerst aankoop en stel die dag op 0, tel daarbij op het juiste aantaldagen tot de volgende aankoopdatum enzovoorts t/m de laatste aankoopdatum. Voorbeeld 10 maart is 0, 25 maart is 15, 3 april (=34 maart) is 24. Totaal is 39. 39 gedeeld door 3 is 13, gemiddelde aankoopdatum is 10 maart +13 is 23 maart. Als de aantallen per datum verschillen moet je ook die factoren mee laten wegen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100