1. Ik koop van een bepaald aandeel op verschillende data verschillende aantallen. Hoe bereken ik de gemiddelde aanschafdatum van het totaal aantal?

Met behulp van de gemiddelde aanschafdatum en de gemiddelde aanschafkoers kan ik zo op elke datum het totale rendement van dat aandeel berekenen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Beleggen

Antwoorden (3)

De eerste en de laatste datum nemen en daar de datum in het midden nemen... Bv. 10 mei en 20 mei, dan neem je 15 mei als gemiddelde datum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Als je op 10 mei, op 11 mei en op 20 mei aandelen hebt gekocht, is de gemiddelde aankoopdatum beslist niet 15 mei. Als je op 10 mei 30 aandelen hebt gekocht, en op 20 mei 300 aandelen hebt gekocht, is de gemiddelde aankoopdatum ook niet 15 mei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja je hebt gelijk!!.. Ik wilde er ook nog een manier bij zetten maar ik kan zelf geen voorbeeld verznnen dus leek dit mij t makkelijkst..
Geef alle data vanaf de eerste aankoop een nieuw cijfer. Voor iedere dag later een cijfer hoger. Bijvoorbeeld: maandag 1, de dinsdag erop 9, etc. Neem vervolgens het gemiddelde. Tel bij dag een het gemiddelee op en herleidt je antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem de allereerst aankoop en stel die dag op 0, tel daarbij op het juiste aantaldagen tot de volgende aankoopdatum enzovoorts t/m de laatste aankoopdatum.
Voorbeeld 10 maart is 0, 25 maart is 15, 3 april (=34 maart) is 24. Totaal is 39. 39 gedeeld door 3 is 13, gemiddelde aankoopdatum is 10 maart +13 is 23 maart.
Als de aantallen per datum verschillen moet je ook die factoren mee laten wegen.