Zullen we straks over een paar jaar geld aan de bank moeten betalen voor het beheren van ons spaargeld.?

De rente op de spaarrekeningen verdampt langzaam,maar de banken hebben wel hun kosten.
Moeten wij daar straks ook nog voor op gaan draaien.?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Beleggen
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij doen we dat nu al, zeker gezien de lage spaarrente!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sssst, breng ze nou niet op ideeën...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat laatste is niet zo bij alle banken!

Het beste antwoord

Ik verwacht niet dat dat ooit zal gebeuren. De rente die nu gegeven wordt op je spaarrekening is tot stand gekomen door gewone marktwerking. Vraag en aanbod dus.

Op dit moment wordt er eigenlijk te "weinig geleend"door de Nederlander, door de economische crisis. Hierdoor maken banken minder winst op het geld dat jij op de spaarrekening hebt gezet.
Als gevolg hiervan kan de bank minder rente uitbetalen.

Even een kort door de bocht, maar zo ongeveer werkt de economische kringloop bij een bank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

waarschijnlijk wel, daar zijn we nu al mee bezig
Ik breng mn geld naar de bank, daar krijg ik 2% rente,
maar ik moet wel 2.10 per maand betalen voor een pinpas zodat ik over MIJN geld kan beheren..

het gekke is dat dat vroeger gratis/minder was maar toen hadden we nog arbeidsintensieve papieren betaal opdrachten aan de balie, tegenwoordig met internet hoef je er niet eens meer langs.... dat scheelt dus mankracht..
maar ik moet er wel meer voor betalen.. echt de omgekeerde wereld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja de automatisering kost ook geld. De bank maakt natuurlijk ook kosten die moeten ze betalen en terug verdienen door leningen en diensten. Personeel en gebouwen moeten betaald worden. Het is net als een echt bedrijf. Nu de rente laag staat omdat er weinig uitgeleend wordt of weinig vraag is naar geldleningen is de rente laag. Dus moeten de kosten nog steeds uit andere diensten worden betaald.
Als er weinig graan is zoals nu ook gaat gebeuren in rusland is besloten dat er geen graan wordt uitgevoerd zal de prijs dus stijgen voor het graan.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
arme , arme banken .... al die kosten ......
ze automatiseren alleen maar zoveel om (duur) lager personeel te dumpen ........
Op de lopende/betaalrekening, krijg je al jaren geen rente meer, terwijl de banken er wel mee werken en dus er wel rente over ontvangen. Voor het gebruik van pinpas en het ontvangen van afschriften betaal je ook al! Dus, hoezo straks?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een stukje internet laat weten...

De exacte hoogte van het gespaarde bedrag hangt af van de omstandigheden. Dit zogenaamde heffingvrije vermogen is voor 2008 € 20.315. Voor 2009 en 2010 is het € 20.661. Er is een toeslag op het heffingvrij vermogen voor ouderen en indien er kinderen zijn. Indien u een fiscale partner heeft, kan het heffingvrije vermogen van de ene partner worden overdragen naar de ander om zo gunstiger uit te komen.

Dit gaat gaat dan wel naar de staatskas, maar komt indirect via subsidies en andere 'culturele goede doelen' weer bij de banken terrecht.