Behoren beleggingswinsten tot privé of gemeenschapsvermogen?

Stel M en V gaan vandaag trouwen. M heeft een privé vermogen van 2 ton dat zit in huis en V 2 ton aan aandelen. Tijdens het huwelijk gaat V handelen met haar aandelen, waarbij V gedeeltes van die aandelen verkoopt en weer andere aandelen of andere belegginhsproducten koopt. Gedurende het huwelijk is het vermogen van V gegroeid tot 400.000 aan winsten en ontvangen dividend. Tijdens het huwelijk is de woning van M vervallen en nog maar 150.000 waard. Wel heeft M 100.000 kunnen sparen van zijn loon inkomsten. Ze besluiten te gaan scheiden. Hoeveel krijgt ieder?
Er zijn verder geen afspraken of huwelijkse voorwaarden gemaakt en geen andere uitgave of inkomsten voor de eenvoud.

11 maanden geleden
in: Beleggen
1.4K
ronron1212
11 maanden geleden
Dat ligt er aan zijn ze op huwelijkse voorwaarde getrouwd of niet als dat niet zo is elk de helft
tinus1969
11 maanden geleden
@ronron1212 let er op dat sinds de laatste wetswijziging, huwelijkse voorwaarden juist betekent algehele gemeenschap van goederen.
ronron1212
11 maanden geleden
@tinus1969 dat kan je van te voren afspreken dus als je dat niet wilt is het dus anders.
ronron1212
11 maanden geleden
@SimonV je kan nog steeds in gemeenschap trouwen
tinus1969
11 maanden geleden
@ronron1212 maar dat detail doet er toe voor het antwoord.
ronron1212
11 maanden geleden
Staat ook in mijn eerste reactie @tinus1969
ronron1212
11 maanden geleden
Je bent op huwelijkse voorwaarde getrouwd of niet is het niet dat krijgt ieder een de helft anders volgens de akte van de huwelijkse voorwaarde.
erotisi
11 maanden geleden
Er zijn geen huwelijkse voorwaarden.
ronron1212
11 maanden geleden
Geen acte geen voorwaarde half half
erotisi
11 maanden geleden
De woning niet ,die blijft geheel bij man voor 150.000. De opgespaarde looninkomsten van M wel 50/50. Maar beleggingen, weet ik niet zeker.
tinus1969
11 maanden geleden
@ronron1212 je schreef ‘ Geen acte geen voorwaarde half half’ en sinds 2018 klopt dat niet meer:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/trouwen-samenlevingscontract-en-geregistreerd-partnerschap/vraag-en-antwoord/waar-heb-ik-recht-op-als-ik-trouw-in-gemeenschap-van-goederen
erotisi
11 maanden geleden
Ik zou denken :
M: 150.000 + 50.000 = 200
V:: 400.000 + 50.000 = 450 Iemand die dat ook zo ziet of toch anders?
CentenChef
11 maanden geleden
Het hangt er vanaf, of je samen belegt of een woning koopt. Gezamenlijke rekeningen behoren al snel tot de gemeenschap, en dit geldt 100% zeker voor gezamelijke rekeningen die voor het huwelijk zijn aangegaan. Tenzij je afspraken vastleggen (via Notaris).
Je bent dus drie vermogens: M, V en gezamenlijk.
De woning valt per definitie voor 50/50 na huwelijk in gemeenschap, ook bij een draagkracht overeenkomst. Het huwelijk verbreekt de draagkracht overeenkomst, zie link hieronder.
CentenChef
11 maanden geleden
https://dktnotarissen.nl/draagplichtovereenkomst/

Antwoorden (1)

Of beleggingswinsten tot het privé- of gemeenschapsvermogen behoren, hangt af van de specifieke wetgeving en de huwelijks- of partnerschapsvoorwaarden die van toepassing zijn in het betreffende rechtsgebied. Over het algemeen worden beleggingswinsten die worden gegenereerd tijdens het huwelijk of partnerschap beschouwd als gemeenschappelijk vermogen, tenzij anders overeengekomen.
11 maanden geleden
tinus1969
11 maanden geleden
Geen antwoord op de vraag. Dus min.