Waarom koop ik een aandeel soms voor minder dan ik ervoor bied?

Vorige week heb ik aandelen gekocht op de Amerikaanse beurs. De prijs schommelde op dat moment rond de $37,40 per aandeel, en die prijs had ik ervoor over. Ik bood dus $37,40.

Enkele seconden later had ik de aandelen in bezit. Toen ik de uitvoeringsinformatie bekeek, zag ik dat ik slechts $37,37999 per aandeel had betaald.

Ik had dus minder betaald dan de prijs die ik ervoor over zou hebben gehad (mijn biedprijs). Kennelijk was iemand bereid aandelen te verkopen voor die lagere prijs van $37,37999.

Nu dacht ik dat er altijd een 'market maker' tussen de verkopers en de kopers in zit. Als zo'n market maker ziet dat iemand aandelen wil verkopen voor $37,37999 en dat ik die aandelen wil kopen voor $37,40 - dan lijkt het toch logisch dat die market maker de verkoper $37,37999 per aandeel geeft (verkoper blij), dat hij vervolgens die aandelen voor $37,40 aan mij verkoopt (ik blij), en dat hij zelf het verschil van $0,02001 per aandeel in zijn zak houdt (market maker blij).

Waarom gebeurt dit niet? Zijn er regels die dit verbieden? Werkt de market maker niet volgens het idee dat ik hierboven schets? Is er iets anders aan de hand?

PS.
Dat ik minder hoef te betalen dan mijn maximum bod gebeurt niet altijd, maar wel regelmatig. Hetzelfde geldt wanneer ik verkoop: meestal krijg ik de minimum prijs die ik wil hebben (of worden de aandelen domweg niet verkocht), maar met enige regelmaat krijg ik meer voor mijn aandelen dan mijn minimum prijs.

Cryofiel
9 jaar geleden
in: Beleggen
1.5K

Antwoorden (1)

Jouw bod is een maximum prijs. De tussenpersoon zal altijd proberen een lager bod uit te brengen op basis van de laatste verkoopprijs. Als dat wordt geaccepteerd ben je spekkoper.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ofwel, blijkbaar had iemand een lagere minimumprijs ingesteld dan het bod dat de tussenpersoon heeft gedaan. Wellicht was die minimum prijs nog lager dan het bod van de tussenpersoon, dus de tegenpartij ontvangt een hogere prijs dan zijn ingesteld minimum. Dat verklaart dan tevens de tegenovergestelde situatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Dit klopt en dit begrijp ik, maar dat is niet waar ik naar vraag. Eenvoudig (niet realistisch) voorbeeld:
--  Jij hebt aandelen die je wilt verkopen, maar je wilt er minimaal $20 voor ontvangen.
--  Ik wil die aandelen kopen, maar ik wil er maximaal $21 voor betalen. Normaal gesproken, als wij elkaar in het echt zouden ontmoeten, zouden we dan afspreken dat ik de aandelen van jou koop voor $20,50. Jij blij (je krijgt 50 cent meer dan jouw minimum prijs), ik blij (ik betaal 50 cent minder dan mijn maximum prijs). Maar op de aandelenbeurs handelen wij niet direct met elkaar, maar via een tussenpersoon. Mijn vraag is: die tussenpersoon heeft de mogelijkheid het hele verschil van $1 in zijn eigen zak te steken. Hij kan jou de door jou gevraagde $20 bieden (jij blij), hij kan de aandelen aan mij verkopen tegen de $21 die ik ervoor over heb (ik blij), en hij verdient zelf $1 (hij blij). Waarom doet hij dat niet? Waarom neemt hij genoegen met minder winst dan hij had kunnen hebben zonder er moeite voor te hoeven doen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
de tussenpersoon is een bank, zij rekenen commissie voor de transactie en/of je betaalt een vast "abonnementsbedrag" voor hun diensten. Daarmee is hun dienstverlening betaalt en rest voor hen slechts te handelen conform hun beleid/voorschriften. Hun beleid is te (ver-/in-)kopen op de laatste (in-/ver-)koopprijs indien die binnen de range ligt die jij hebt ingesteld.
Die tussenpersoon hoeft overigens geen mens te zijn van vlees en bloed, maar kan een computer applicatie zijn die autonoom kan handelen, handelend binnen vooraf geprogrammeerde kaders met vooraf geprogrammeerde acties.
Sommige van die kaders bepaal jij: "Ik wil verkopen voor minimaal xx" of "Ik wil kopen voor maximaal yy". Andere kaders worden bepaalt door "de markt", er wordt op dit moment gekocht voor zz en verkocht voor uu".
Cryofiel
9 jaar geleden
Nee, de tussenpersoon is niet de bank, maar de market maker. De bank is voor mij (en voor jou) de tussenpersoon tussen jouzelf en de marketmaker. Als jij aandelen aan mij verkoopt, is de relatie dus: --  stamper
--  stampers bank
--  market maker (op de beurs)
--  Cryofiels bank
--  Cryofiel Jij betaalt commissie aan jouw bank, ik betaal commissie aan mijn bank. De market maker verdient aan het verschil tussen jouw verkoopprijs en mijn koopprijs. Hoe groter dat verschil, hoe groter de winst van de market maker.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik was vergeten een link toe te voegen aan mijn vorige reactie. Bij deze alsnog:
http://en.wikipedia.org/wiki/Market_maker
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
market makers zijn banken, binck-en en alex-en. Vroeger waren dat mannetjes, in dienst van een bank of binck, die op de beursvloer in "the pit" stonden te roepen en zwaaien, tegenwoordig gaat dat digitaal. Hoe market makers hun geld verdienen is aan de market maker, ze vragen commissie of rekenen abonnementsgelden, maar zouden ook "gratis" diensten kunnen verlenen door verschil in aankoop en verkoop prijs in eigen zak te steken. Market makers moeten zich "abonneren" op dienstverlening van de beurs, want daar vindt uiteindelijk de transactie plaats. De beurs verdient middels "abonnementen" en omzet gerelateerde commissies aan market-makers en aan bedrijven die zich via die beurs willen laten verhandelen. Daarnaast beschikt de beurs over trade-information die ze verkopen. Vindt jaarcijfers van bv de London Stock Exchange in onderstaande link door te klikken op "Annual report 31 dec 2014". http://www.lseg.com/investor-relations/financial-reports-and-key-documents
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Handelaren op de beurs zien niet welke min of max anderen hebben opgegeven en dat ziet de beurs ook niet. Een handelaar doet een koop/verkoopaanbieding en deze wordt door de beurs gematched. Indien overeenstemming, dan is er een deal, anders niet.
Handelaren kunnen wel de laatste verkoopprijs zien en vaststellen dat die (bijna) binnen de range van hun cliënt valt. Zij kunnen vervolgens een aanbod doen, dit zal bij aankoop gebruikelijk iets onder de laatste verkoopprijs liggen. indien dit niet wordt geaccepteerd kunnen ze een hoger aanbod doen, en nogmaals, en nogmaals, totdat er een deal is of het max van de cliënt is bereikt. Handelaren zien ook niet voor welke prijs een aandeel voor verkoop is aangeboden. Dat ziet alleen de beurs. Deze informatie wordt niet door de beurs ter beschikking gesteld. De beurs geeft alleen online informatie omtrent verkoopprijs en volume na elke transactie.
Cryofiel
9 jaar geleden
Via een feature die "diepte van het orderboek" heet kan zelfs ik zien hoeveel aandelen er tegen welke prijs worden aangeboden en gevraagd. Als ik dat al kan zien, kunnen beurshandelaren dat nog veel beter zien.