Kan ik vlak voor een dividenduitkering instappen?

Ik had zo bedacht dat ik vlak voor de dividenduitkering wil instappen.
Vlak daarna wil ik mijn aandelen weer verkopen.

Krijg ik dan ook volledige dividend?

Natuurlijk snap ik dat ik wel extra risico loop op koersschommelingen, en bij een dalende koers levert deze actie van mij niks op.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het enige dat telt is of jij de aandelen in bezit hebt op de ex-dividend-datum. Als dat zo is, krijg jij je dividend. Houd er wel rekening mee dat de uitkeerdatum dagen tot weken *na* de ex-dividend-datum kan liggen. Voorbeeld: een aandeel gaat ex-dividend op 1 augustus. Op 31 juli koop jij het aandeel, op 2 augustus verkoop je het. Je hebt het aandeel in bezit op de ex-dividend-datum van 1 augustus. Je zult dus dividend ontvangen. Als de *uitkeerdatum* pas op 20 augustus valt, krijg je op dat moment je geld. Ook als je de aandelen op 2 augustus al had verkocht. Je had ze immers in bezit op de ex-dividend-datum. Maar... De koers van een aandeel daalt op de ex-dividend-datum meestal met een bedrag dat gelijk is aan het uitgekeerde dividend. Dus als er verder helemaal niets gebeurt dat de koers kan beïnvloeden, en het aandeel staat € 30 vlak voor de ex-dividend-datum, en het dividend is € 1,50 - dan zal het aandeel vlak na de ex-dividend-datum € 28,50 waard zijn. Jouw strategie is dus zinloos. Het enige dat je zult bereiken is dat je een hoop transactiekosten (commissie) kwijt bent. Je koopt in bovenstaand voorbeeld een aandeel voor € 30, je verkoopt voor € 28,50, en je krijgt € 1,50 dividend. Maar de transactiekosten voor twee keer handelen verdwijnen in de zak van de bank. En over het dividend betaal je dividendbelasting - die je weliswaar kunt verrekenen met je belastingaangifte, maar dat is pas over een tijd. Als je winst wilt maken, kun je dus beter een andere strategie bedenken. Zoals ervaren beleggers zeggen: "There's no such thing as a free lunch". Of, in het Nederlands: "Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan IS het meestal te mooi om waar te zjin".   Toegevoegd na 1 minuut:   Jouw strategie is dus gelijk aan het kopen van aandelen op dag X, en het verkopenv van die aandelen op dag X+2. Of er wel of geen dividend wordt uitgekeerd tussen die twee momenten is volstrekt irrelevant.   Toegevoegd na 1 dag:   In een reactie schrijft SimonV dat "dividendstrippen", ofwel vlak voor de ex-dividend-datum aandelen kopen en ze kort daarna verkopen, soms wel degelijk zin kan hebben. Ik ben er nog niet uit of dat klopt. Zoals ik hierboven schreef kan ik me dat nauwelijks voorstellen. Zelfs zonder transactiekosten zou het effect hooguit marginaal zijn, zo niet nul. Immers, anders zouden grote beleggers massaal gebruik maken van deze taktiek. Aan de andere kant, de links van SimonV zijn redelijk stellig.  

Instappen vlak voor het dividend levert geen extra rendement op, omdat de koers van het aandeel bij het ex-dividend gaan ongeveer evenveel daalt als het dividend groot is. Op onderstaande website vind je van alle Nederlandse aandelen relevante informatie zoals: ex-dividenddatum, betaaldatum, dividendbeleid en een taxatie van het dividend voor de komende jaren. Erg handig, ieder aandeel heeft een eigen pagina. https://dividendinfo.nl ps. ook kun je er de antwoorden vinden op de meest gestelde vragen over dividend.

Bronnen:
https://dividendinfo.nl

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100