Heffingvrij vermogen
Een vast bedrag van de bezittingen min de schulden is vrijgesteld van belasting: het heffingvrije vermogen. Het heffingvrije vermogen is 20.315. Dit bedrag kan onder bepaalde voorwaarden worden verhoogd met de toeslag heffingvrij vermogen minderjarige kinderen en met de ouderentoeslag.

Fiscale partner
Als u heel 2008 een fiscale partner had, dan kunt u het heffingvrije vermogen aan uw fiscale partner overdragen. Uw fiscale partner kan ook het heffingvrije vermogen aan u overdragen. In dat geval heeft 1 van u beiden een heffingvrij vermogen van 0, en de ander een heffingvrij vermogen van 40.630. In beide gevallen moet u hier om verzoeken.
minderjarig kind? Dan heb u recht op een toeslag op uw heffingvrije vermogen van 2.715 per minderjarig kind.

Je hoeft geen belasting te betalen over je werkelijke winst of rendement. Je betaalt in Nederland belasting over een fictief rendement op je bezit. Er wordt vanuit gegaan dat je op lange termijn op je bezit (sparen/beleggen) een rendement van 4% per jaar kunt maken. Over dat fictieve rendement betaal je 30% belastingen. Bij elkaar is dat dus 1,2% van je bezit.

Toegevoegd na 51 seconden:
Aandelen zijn bezit en vallen in box 3
waarde op 01-01 100.000
waarde op 31-12 190.000
100.000 +190.000 /2 = 145.000 - heffingsvrijvermogen * 4% * 30% = belastbaar box3
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ter aanvulling olp het eerder antwoord de situatie voor belastingjaar 2011.
Op ontvangen dividend wordt dividendbelasting ingehouden.
Dividend (en ook rente) is niet belast.
Bij de aanslag inkomstenbelasting wordt de verschuldigde belasting berekend en wordt de ingehouden loonheffing en ingehouden dividendbelasting daarmee verrekend, dus bijbetalen of terugkrijgen.
Over vermogen dus banktegoeden en vorderingen wordt 1,2 % belasting geheven.
Bepalend is het saldo per 1 januari. Dus niet meer het gemiddelde van 1/1 en 31/12.
Heffingsvrij vermogen zonder fiscale partner is € 20.785, met fiscale partner samen € 41.570.
Verhoogd met € 2.779 per minderjarig kind