Waarom hebben duurdere aandelen een lager rendement?

In een vak wat ik volg hoor ik steeds dat duurdere aandelen lagere verwachte aandelenrendementen hebben , vergeleken
Met goedkopere aandelen , en ik begrijp niet waarom. Ik zou het tegenovergestelde denken . Zou iemand dit kunnen uitleggen?
De belangrijkste reden dat een aandeel duurder is is toch door het hoger rendement ?

2 jaar geleden
in: Beleggen
1.6K

Antwoorden (2)

Aandelen worden in geld (waarde) duurder. Rendement wordt aangegeven in procenten .
Stel, je hebt een aandeel met een waarde van € 100,- en dat wordt verhandeld voor €105,- (dus € 5,- duurder), dan heb je een rendement van 5%.
Heb je nu een aandeel van € 200,- dat € 5,- duurder wordt, dan heb je een rendement van
2,5%. Dus bij gelijk stijgende waarde is het rendement van duurder aandeel lager dan het rendement van een goedkoper aandeel.
2 jaar geleden
Anna95
2 jaar geleden
Bedankt ! Nu is het duidelijk
Bedoeld wordt dat aandelen die RELATIEF duur zijn waarschijnlijk minder rendement zullen opbrengen. De prijs in Euro's van een aandeel zegt helemaal niks, die moet je vergelijken met de winst en winstverwachting van een bedrijf. Wat is bijvoorbeeld de EBITA.
Je moet dus kijken naar de waarde van het aantal uitgegeven aandelen, in relatie tot de (verwachte) jaarwinst van het bedrijf. Ondergewaardeerde aandelen zijn goedkoop, en overgewaardeerde aandelen zijn duur. Zo kan een aandeel van 5 cent (pennystocks) nog (te) duur zijn, als het bedrijf totaal geen rendement maakt. Een aandeel Berkshire Hathaway Inc Class A (BRKa) noteert dik boven de 4 ton, maar is helemaal niet duur.
2 jaar geleden
Anna95
2 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord ! :)