Hoe kom je het voordeligst uit?

Heb gelezen dat de hogere inkomens meer belasting moeten gaan betalen en vraag me het volgende af: stel je hebt 10.000 euro meer spaargeld dan de belastingvrije som (ik zeg maar wat). Als je daarover meer belasting moet betalen dan voorheen (ik weet niet hoeveel het wordt) kan je het dan beter van de bank halen en het verbrassen? Ik denk hierbij ook aan de inflatie en aan dat je bijvoorbeeld maar 2,4% rente op je spaargeld krijgt. Kortom: heeft het nog wel zin meer te sparen dan de belastinvrije som is?

12 jaar geleden
in: Beleggen
1.3K

Het beste antwoord

het is eigenlijk 1,2 % in box 3.
je betaald 30% belasting over je voordeel in box 3 en dat voordeel is 4% van het gemiddelde.
van 10.000,- is dat dus 120,- als 10.000 het gemiddelde is.

Nu moet ik zeggen dat dit van 2010 is. In 2011 wordt alleen gekeken naar 1 januari en is er geen gemiddelde maar een waarde. de berekening is echter hetzelfde.
zie:
http://www.belastingdienst.nl/particulier/boxen_tarieven/boxen_tarieven-03.html#P69_4309

Ik denk dus dat sparen wel zeker zin heeft aangezien 2,4% spaarrenre meer is dan de 1,2% belasting die je betaald.

je betaald dus misschien meer over het totale bedrag omdat er geen gemiddelde is...tenzij je met kerst het jaar daarvoor veel koopt waardoor de waarde op 1/1 minder is, je de rest van het jaar spaart en in dec. weer wat opmaakt;-)

(30x4%=1,2)

fijne avond
Ilona
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je vraag heeft niets te maken met hogere inkomens maar met meer spaargeld dan de belasting vrije voet. Ja of je nog wilt sparen is je eigen keuze. Momenteel is het niet voordelig omdat de rente erg laag is maar daar tegenover je hebt wel je eigen geld.
12 jaar geleden
zondag
12 jaar geleden
De hogere inkomens moeten over het bedrag in box 3 meer belasting gaan betalen. Daar zit ook het spaargeld dus als dat de belastingvrije som overtreft moeten ze daar meer belasting over gaan betalen dan ze eerst deden. Snap je me nu?
ronron1212
12 jaar geleden
Dat heeft niets met elkaar te maken vermogen wordt apart belast al zit je in de laagste tariefgroep.
http://www.uwadministratiekangoedkoper.nl/belastingen/inkomstenbelasting/box3/inkomstenbelasting-vermogen.htm
Spaargeld hoort thuis in Box 3. Daar is belastingheffing een vaste waarde (oa gebaseerd op 4% rendement) en niet afhankelijk van het inkomen, maar van het totale vermogen (spaargeld, aandelen, bezittingen etc.. evt. verminderd met schulden).

Toegevoegd na 1 minuut:
Lees meer op:
http://belastingdienst.nl/particulier/aangifte2010/boxen_tarieven/boxen_tarieven-03.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zondag
12 jaar geleden
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Ik bedoelde te vragen of je beter niet mëér kunt sparen dan de belastingvrije som is. Want over het meerdere betaal je dus, zoals jij hier zegt, 4% terwijl de bank maar bv 2,4%rente geeft. Dan verlies je toch geld doordat je meer hebt gespaard dan de belastingvrije som. Of zie ik dat verkeerd? En misschien verlies je ook nog eens extra omdat de inflatie procentueel groter zou kunnen zijn dan de rente die de bank je geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel een antwoord op je vraag, alleen de vraag klopt op details niet, omdat je belastingheffing op vermogensbestanddelen (Box 3) koppelt aanbelasting op inkomen (box 1). Overigens betaal je in box 3 geen 4% belasting, maar 30% over het (fictieve) 4% rendement.
Het heffingsvrij vermogen is (2010): € 20.661 Als je niet meer vermogen hebt dan dit bedrag, hoef je daarover ook geen belasting te betalen. Met 2,4% rente heb je (incl. inflatie) nauwelijks enige winst en als je dan ook nog belasting moet betalen....
Peildatum voor je bezittingen is 31 december. Als je geen of minder belasting wilt betalen kun je inderdaad je spaargeld van de bank halen. Maar waarom verbrassen? Gewoon op 2 januari weer op je rekening zetten, en je krijgt het hele jaar (een beetje) rente.
Ook een mogelijkheid: koop een paar gouden of zilveren munten. Die stijgen waarschijnlijk nog in waarde ook. Die moet je ook opgeven in box 3, maar het is niet uitgesloten dat je daar even geen erg in hebt. Geldt overigens ook voor contant geld.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm, is toch een manier van belastingontduiking.... En zou je op deze manier ook niet de aandacht op je vestigen i.v.m. met de meldplicht ongebruikelijke transacties? Zie http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/integriteit-financiele-markten/aanpak-witwassen-en-financieren-van-terrorisme/meldplicht-ongebruikelijke-transacties#anker-meldindicatoren-voor-ongebruikelijke-transacties .
zondag
12 jaar geleden
Deoverheid lijkt pas bij 15.000 euro wantrouwig te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt je spaargeld wel van de bank halen, maar je moet ook aangeven hoeveel geld je in contanten bezit op de peildatum.
teusvh
12 jaar geleden
Klopt, het is ontduiken van belasting. Maar iedereen moet daar zijn eigen afweging in maken. Het kan wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
peildatum is 1/1 sinds 2011
Peildatum is sinds 2011 uitsluitend 1 januari. dus 1 januari 2012 is de eerstvolgende peildatum. Als er € 10.000mer vermogen is dan de vrijstelling betaal je over dit bedrag € 120 Box-3 belasting. (30% x 4% x € 10.000) Als er € 2,5% rente tegenoverstaat = € 250, is het netto rendement altijd nog € 130.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yep zoiets heb ik hieronder ook staan:-) hahhahah
Het antwoord op deze vraag hangt heel erg af van wat je met het geld wilt doen. Vaak dient spaargeld als een buffer voor onverwachte uitgaven. Dat kan zijn dat je auto kapot gaat, of dat je een nieuwe wasmachine moet kopen. Het kan ook zijn dat je werkloos wordt en je hebt niet genoeg aan de 70% uitkering. De hoeveelheid geld die je moet sparen hangt af van je uitgaven: als je een eigen huis hebt of een dure auto, dan kan je meer geld aan onverwachte problemen kwijt zijn dan iemand met een huurhuis en een kleine leaseauto. Nu is de drempel van ruim 20.000 een hoop geld voor veel mensen, maar soms kan je het maar net nodig hebben. (Hoe meer je verdient, des te groter kunnen de onverwachte dingen zijn).

Het tweede aspect is: als je veel spaargeld hebt en je hebt genoeg voor onverwachte dingen, dan zijn er betere bestedingen dan het 'verbrassen.' Zo kan je er leningen mee aflossen, zoals bijvoorbeeld een extra storting naar je hypotheek. Dan bespaar je zowel de vermogensbelasting als een stukje rente die je weer moet betalen. Ook kan je persoonlijke leningen, studieleningen of andere schulden aflossen.

Tot slot een reactie vanuit een logisch perspectief. Door de belasting, de inflatie en de lage spaarrente kan het zijn dat je netto vermogen licht krimpt. Stel dit is op jaarbasis 1%. Je kiest ervoor om met je 30.000 euro spaargeld 10.000 uit te geven om niet die belasting te hoeven betalen. Dan krimpt je vermogen 33%. Logischerwijs kan je dus beter je spaargeld houden (en gedurende het jaar wat bijstorten om het werkelijke saldo gelijk te houden) dan uitgeven.