Hoe koop ik goud?

Vandaag de dag heb ik geen enkel vertrouwen meer in de euro, de banken, en ik ben redelijk bang geworden dat mijn spaargeld verdampt als straks de hele boel in elkaar sodemieterd. Ik wil daarom al mijn spaargeld in goud omzetten, omdat dit waardevast is. Wat zijn mijn opties?

Toegevoegd na 17 uur:
Bedankt voor alle reacties! Heb er veel aan gehad!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen
1.6K

Het beste antwoord

Als je geen vertrouwen meer hebt in de euro dan zou je beter je euro's om kunnen gaan zetten naar een andere meer waardevaste valuta als dat je het gaat investeren in goud.
Goud is een schaars goed met MINIMALE industriële waarde. Je kunt er vrijwel niks mee, behalve sieraden maken en kleine onderdelen binnen de elektronica.
Omdat het een schaars goed is en meer mensen het idee hebben om hier in te moeten investeren is de goudprijs op het moment gigantisch hoog.
Dus als je nu goud zou gaan inkopen bij een goudhandelaar betaal je de hoofdprijs. En als je het dan over een aantal jaar(??) weer om wilt gaan zetten in euro's, neuro's of zeuro's dan haal je lang niet de waarde eruit die je op het moment voor geeft.

Goud is absoluut niet waarde vast!! Het heeft standaard een hoge verkoop/inkoopprijs, dat wel. Maar fluctueert extreem in prijs. Het is ZEKER geen gegarandeerd solide investering. (zie afbeelding)

De prijs ligt op het moment ongeveer rond de $1700 per troy ounce (= +/- 31,1 gram)

Time Value
2011-11-27 unknown
2011-11-26 unknown

Mocht je echt veel geld hebben en een zekere investering willen doen. Ga dan voor vastgoed en maak een goede keuze. Veel meer solide dan goud en de prijzen zijn op het moment zeer gunstig.

Toegevoegd na 11 minuten:
het gaat hier uiteraard wel om 24 karaats goud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Goud kopen is betrekkelijk eenvoudig en onderscheidt zich eigenlijk niet wezenlijk van de aanschaf van een boek, afgezien van de prijs uiteraard.

Drie simpele stappen moet je zetten om goud te kunnen kopen.

Bepaal eerst hoeveel geld je uit wil geven en wát je wil kopen (munten, staven, sieraden)
Neem kontakt op met een goudhandelaar, ga naar een bank of oriënteer je op het internet: waar heeft men voorraad en hoe hoog is de prijs? Vergelijk die prijzen!
Rij ernaar toe (neem contant geld mee) of plaats een bestelling.

Lees
Goud kopen voor beginners

http://financieel.infonu.nl/beleggen/31141-goud-kopen-voor-beginners.html

Toegevoegd na 2 minuten:
En dat goud ga je dan in een oude sok bewaren?

Of opslaan in een kluis in een bank....die je niet vertrouwt?

In Nederland is je spaargeld veilig en gegarandeerd
tot 100.000 euro per persoon per bank.

Verspreiden is het motto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De stelling dat goud waardevast is, is niet juist. De goudprijs staat momenteel wel hoog, maar ze staat tegelijk op hetzelfde niveau als rond de jaren '80 van de vorige eeuw. In de tussentijd zijn de prijzen in de supermarkten ruim verdubbeld. Goud is dus eigenlijk met de helft in waarde gedaald door de inflatie.
Verder kent goud voor de belegger weinig toegevoegde waarde om er niet, net zoals met aandelen of obligaties, geld aan verdiend kan worden door middel van rente of dividend. Hierdoor zullen beleggers hun goud massaal gaan dumpen als het vertrouwen in de financiële markten weer aantrekt en kan de koers van goud ineens hard gaan dalen.

Valutarisico
Tot slot kleeft er aan goud nog een valutarisico omdat de goudprijs noteert in Amerikaanse dollars. Zolang de dollar in waarde stijgt ten opzichte van de dollar is er dus niets aan de hand. Maar als de dollar in waarde daalt ten opzichte van de euro, kan een hoge goudprijs zomaar teniet gedaan worden als u als Europese belegger het goud weer van de hand wilt doen.
Goud is dus allerminst de veilige haven die het misschien lijkt. Wie al in goud was gestapt voordat de prijzen gingen stijgen, kan zich spekkoper noemen er ervan profiteren, maar nu nog instappen lijkt onverstandig. Nu instappen is duur en de kans dat de koersen gaan dalen neemt bij ieder nieuw record van de goudprijs toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, goud waardevast. Er doen veel mythes de rondte over goud, maar waardevast is het echt niet. Kijk maar eens goed naar de grafieken en dan zie je dat de waarde van goud als een gek schommelt. Goud kan je niet direct gebruiken als ruilmiddel, er zal altijd een omrekening naar een valuta tussenzitten. En dan ben je afhankelijk van de goudkoers. Sterker: als je de grafiek goed nakijkt dan zal je zien dat als je tijdens de vorige piek in de jaren zeventig goud gekocht had, dat je er nu, tijdens deze piek, nog steeds op achteruit gegaan bent: je bent ingehaald door de inflatie! Stel je nou eens voor wat er met jouw spaargeld gebeurd als je het tijdens een dalperiode nodig hebt.

En verder: de waarde van goud wordt niet in euro's, maar in dollars uitgedrukt. Dus je hebt niet alleen te maken met de wisselkoers tussen goud en dollars, maar ook tussen de dollar en de euro. Je hebt dus een dubbel risico.

Met andere woorden: je laat je gekmaken. Als het om heel veel spaargeld gaat: investeer het in bedrijven die crisisbestendig zijn. Zij zullen ook een dip maken als 'de boek in elkaar sodemieterd' (wat dat ook mag zijn), maar zij komen er wel snel weer bovenop (mensen moeten toch eten). Of investeer het in duurzame goederen die je de komende jaren kan gebruiken. Als het om een bescheiden bedrag gaat (en ja, 30.000 is bescheiden) dan laat je het lekker staan: de kans op inflatie is kleiner dan de kans dat de goudprijs daalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ItisILeClerc
12 jaar geleden
dubbele afhankelijkheid betekent geen dubbel risico