Waar is de omzet en de winst van de Bitcoin op gebaseerd?

Aandelen zijn gerelateerd aan een bedrijf dat omzet maakt waardoor de koersstijging of daling van de aandelen word beïnvloed is dat bij de bitcoin en de andere digitale valuta's ook zo?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.6K
LeonardN
4 jaar geleden
Je stelt een kromme vraag in mijn ogen.
Of kan je mij deze vraag beantwoorden:
Waar is de omzet en de winst van de Euro op gebaseerd? De vraag die je wellicht voor ogen hebt:
Waar is de waarde van een Euro/Bitcoin/Aandeel op gebaseerd?
En die heeft als antwoord:
Op de markt of wel vraag en aanbod en is dus een spel tussen verkoper en koper. "Aandelen zijn gerelateerd aan een bedrijf dat omzet maakt waardoor de koersstijging of daling van de aandelen word beïnvloed"
Nee, althans dat is maar ten dele waar. Een bedrijf kan verlies maken/slechte omzet draaien en dan kunnen de koersen toch nog stijgen (omdat vertrouwen groot is dat dit omgedraaid gaat worden.) Uiteindelijk is het de vraag of het overschot aan aandelen dat de prijs doet stijgen of dalen. Als iedereen van iets af wil daalt de prijs. Als iedereen iets wil stijgt de prijs.
crispy
4 jaar geleden
Het gaat alleen om vertrouwen van de consument. Een bitcoin is niets, er staat niets tegenover in tegenstelling tot andere valuta waar (een deel ervan) door staten middels een onderpand zoals goudvoorraden gedekt is.
Mensen willen het hebben als anonieme valuta, want er staat niets op naam, alleen maar op een rekeningnummer. De fiscus kan het niet zien, de geldstroom is niet inzichtelijk, daarom is een (onbekend hoe groot, maar waarschijnlijk aanzienlijk) deel zwart en/of crimineel geld. Het door ronron1212 gegeven antwoord 'vraag en aanbod' is het enige juiste antwoord op de vraag waar de waarde van de Bitcoin op is gebaseerd. Ik ben er alleen niet zeker van of dat nu ook de vraag is. Want ik zie niet hoe de omzet wordt bepaald, behalve dan natuurlijk door de transacties bij elkaar op te tellen. Maar waar komen nieuwe bitcoins vandaan? Is de som van de hoeveelheid bitcoins die positief staan gelijk aan de som van de hoeveelheid bitcoins die men negatief heeft (geleend heeft)?
LeonardN
4 jaar geleden
De vraag is in mijn ogen een onbestaanbare vraag.
@crispy van de euro spreek je toch ook niet van omzet?
De euro is geen bedrijf. Een aandeel heeft ook geen omzet.
crispy
4 jaar geleden
@LeonardN: inderdaad, er valt niet te spreken over omzet. Behalve als je het net als een aandeel op de beurs beschouwt, daar is handel en de som van het aantal aandelen dat is verkocht wordt dan de omzet van dat fonds genoemd. Maar het heeft niets te maken met omzet zoals in een bedrijf wordt gerekend, van verkochte materialen en diensten.

Antwoorden (2)

Alleen vraag en aanbod bepaald de waarde
4 jaar geleden
crispy
4 jaar geleden
klopt. Maar is dat de vraag?
ronron1212
4 jaar geleden
Er is geen ander antwoord het is geen bedrijf het is eigenlijk gewoon lcht. Net wat iemand er van vindt en er voor wil betalen meer is er niet van te zeggen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zijn de Bitcoin en de andere digitale valuta's wel te vergelijken met de officiele valuta's zoals de Dollar en de Euro van deze valuta's is het nml ook mogelijk om aandelen van te kopen.
ronron1212
4 jaar geleden
Iedereen die er in wil geloven kan er mee kopen wat hij wil zolang er maar mensen genoeg zijn die ze willen hebben.
LeonardN
4 jaar geleden
@Lehsen Het is een wat vreemd vergelijk om valuta enkel als vergelijkbaar te zien met andere valuta als je er aandelen in kan kopen (forex trading). Als je verwacht/hoopt dat de bitcoin gaat stijgen, koop je gewoon zelf wat bitcoins. Bitcoin is te vergelijken met landelijke valuta in veel opzichten, heeft veel overeenkomsten maar het is in sommige opzichten ook weer anders.
Nee, Bitcoin is geen bedrijf of andere instelling dat werkt met omzet of winst. Omzet is namelijk de afzet keer de verkoopprijs. Dit is niet het geval bij BTC, omdat er geen product of dienst wordt verkocht. Consumenten investeren in de crypto. Bij Bitcoin en andere cryptovaluta wordt de waarde bepaald door de vraag en aanbod.
een jaar geleden