Bitcoin is wél schaars geld. Het is schaars omdat van te voren is bedacht hoeveel munten er in omloop komen en wanneer dit grofweg gebeurt. Namelijk: bij ieder block, gemiddeld om de 10 minuten. En dit gaat (naar verwachting) door tot het jaar 2140.

In totaal zal er 21 miljoen BTC in omloop komen.
2 jaar geleden
Bij het creëren van Bitcoin zijn er in totaal 21 miljoen coins gemaakt. Er worden er niet meer gemaakt, hierdoor is er een schaarste. Er is inmiddels meer dan 90% van het totale aantal coins gemined. Dit lijkt op een hoop, maar naar schatting wordt de laatste BTC pas gemined in 2145.
een jaar geleden
SentWierda
een jaar geleden
Schaarste betekent in dit geval niet per se een prijsopdrijvend effect.
De prijs is van bitcoins is erg volatiel - erg beweeglijk. Ook, zoals nu, in neerwaartse richting. Omdat er bijv. ook elementen in kunnen zitten van het piramidespel.
De prijs van bitcoins is de afgelopen weken gedaald tot 33% (een derde) van de eerdere prijs.