Met welk doel is Bitcoin ontstaan?

Bitcoin is superpopulair nu. Het is echter niet altijd zo geweest. Met welk doel is Bitcoin ontstaan?

2 jaar geleden
1.3K
SentWierda
2 jaar geleden
Door te googelen kom je alles te weten over het ontstaan en het doel van bitcoin.
Tik in: waarom is bitcoin ontstaan
Antoni
2 jaar geleden
@KarinH, waarschijnlijk is deze ontstaan om een heel simpele reden: omdat het kon!

Antwoorden (2)

De oprichter van de eerste digitale munt is nog altijd anoniem. Hij staat bekend als Satoshi Nakamoto en zou over 1 miljoen nog nooit ‘aangeraakte’ bitcoins beschikken.
Bitcoin werd in 2008 middenin de onrust van de recessie (kredietcrisis) geboren, toen het wantrouwen richting de banken een hoogtepunt had bereikt. Satoshi Nakamoto schreef een white paper waarin grote vraagtekens werden gezet bij ons huidige gecentraliseerde bankenstelsel en het vertrouwen dat we als burgers in banken hebben.
Vervolgens werd Bitcoin gepresenteerd als een gedecentraliseerd betaalmiddel waarbij een derde partij – lees: bank – overbodig is. Op 3 januari 2009 werd de Bitcoin-blockchain gelanceerd en werd het eerste block, met de prachtige naam genesis block, gemined. Een week later vond de eerste (test)transactie plaats.
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
Als hij echt Satoshi Nakamoto heette, was hij niet anoniem...
SentWierda
2 jaar geleden
Satoshi Nakamoto bestaat niet: daarom is zijn identiteit nooit bekend geworden.
Het is een verzonnen naam.
Als het niet een Japanse naam maar een Nederlandse naam zou zijn geweest, had hij wellicht Jopie Slim geheten.
Om betalingen te kunnen doen zonder de tussenkomst van een bank of andere tussenpersonen
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Een vaag antwoord.
Bitcoins zijn niet meer dan een inmgenieus computerprogramma.
Wie achter de bitcoins zitten, is onbekend - ja, Jopie Slim (Satoshi Nakamoto) in Japan, maar Jopie Slim (Satoshi Nakamoto) blijkt niet te bestaan.....
Met andere woorden: het is nogal schimmig. Daarom stelt KarinH de vraag.
SentWierda
2 jaar geleden
Stel: Satoshi Nakamoto is een samenwerking van vier slimme, grote concerns.
In volgorde: Samsung, Toshiba, Nakamichi, Motorola. De beginletters leveren de naam Satoshi Nakamoto op.
https://btcdirect.eu/nl-nl/het-ontstaan-en-historie-van-bitcoin