Haalt pensioensparen wel uit?

Ik ben aan het pensioensparen sinds juni dit jaar bij BNP paribas Fortis. Via de Balanced optie.

Momenteel heb ik 391 euro gespaard. En de indicatieve waarde is 381 euro.

Betekent dit dat ik al 10 euro verlies heb gemaakt? Is het dan niet beter dat ik het geld gewoon opzij zet ipv met pensioensparen?

Bedankt

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Beleggen
3.7K

Antwoorden (1)

Bij "Balanced" is het beheer gericht op een portefeuillesamenstelling van 50% aandelen en 50% obligaties.
Je hebt nu al een verlies van 10 euro. Voor "hetzelfde geld" kan je verlies nog veel groter worden. Of als de beurs meezit, vergroot je het ingelegd vermogen.

Je kunt ook pensioensparen op een renterekening. Je krijgt dan waarschijnlijk maximaal 2% rente per jaar, maar verlies kun je niet lijden.
7 jaar geleden
Reddie
7 jaar geleden
Bij "pensioensparen op een renterekening" heb je weliswaar geen hoog rendement, maar je betaalt geen belasting en geen AOW premie over het pensioen deel.
Bij uitkering (naast je AOW) betaal je wel weer belasting, maar géén AOW premie. En daar zit toch wel een flink voordeel.
SimonV
7 jaar geleden
Klopt. Bovendien is dit spaargeld vrijgesteld van vermogensrendementsheffing.
Cryofiel
7 jaar geleden
Datzelfde geldt toch ook voor pensioensparen op een beleggingsrekening?
Reddie
7 jaar geleden
In de periode 1995 tot 2000 heb ik via zo'n gecombineerde pensioenrekening 13000 gespaard.
Bij mijn pensionering in 2010 was daar vrij precies 13000 euro van over.
En maar blijven beweren dat ze 15% rendement maken. De tussentijdse terugval wordt even niet vermeld.
Plus voor je antwoord, overigens.
SimonV
7 jaar geleden
@Cryofiel: natuurlijk, geldt ook voor pensioensparen op een beleggingsrekening.
Cryofiel
7 jaar geleden
@Reddie, ze maken wel rendement, maar ze maken ook kosten. Veel, heel veel kosten. Daarom kun je dergelijke dingen beter zelf doen dan het overlaten aan zo'n dure partij. Ook heel vervelend is de manier waarop zo'n aanbieder het gemiddelde rendement berekent. Ik kan dat het beste duidelijk maken met een extreem voorbeeld. Stel dat de aanbieder jouw geld twee jaar belegt. Zeg 10 duizend euro. Het eerste jaar maken ze 100% winst, ofwel: jouw inleg verdubbelt, en aan het eind van het eerste jaar heb je dus 20 duizend euro. Het tweede jaar gaat het belabberd: ze maken 50% verlies, ofwel: je raakt de helft van je vermogen kwijt, en aan het einde van het tweede jaar heb je dus nog maar 10 duizend euro. Wat zeggen jij en ik (terecht): aan het begin had je 10 duizend euro, aan het eind ook, dus het gemiddelde rendement over die twee jaar is 0%. Wat zegt de aanbieder: in het eerste jaar was het rendement +100%, in het tweede jaar  --50%. Dat is in totaal [+100--50]%, ofwel +50%. Dat is over twee jaar. Per jaar is het gemiddelde rendement volgens hen dus +25%. Zij zetten hun gemiddelde rendement van +25% in hun reclamefolder.
Jij zit met de werkelijkheid, namelijk 0%. Waar dan nog eens kosten van afgaan ook.