waarom reageert de aex zo sterk op veranderingen in de wereld zoals dalende huizenmarkt?

je ziet vaak in het nieuws als er iets ergs gebeurt in de wereld dat de aex daar op reageert. waarom is dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Beleggen
1.7K

Antwoorden (3)

Stel: in het oosten gebeurt er iets wat daar de stabiliteit van die landen beïnvloed dat kan voor een ander gedeelte van de wereld de olie toevoer of de productie van diverse stoffen stagneren . Ja dat heeft invloed op elkaar . Een onverwachte nacht vorst in Brazilië kan de koffie ( bonen ) prijs doen oplopen . Nu is de roebel aan het dalen dus luxe goederen worden duur in Rusland dus minder consumenten bestedingen daar in het luxe segment. Stijgt de werkloosheid zeg in de USA dan daar minder uitgaven aan zeg nieuwe auto's dan zie je aandelen direct dalen . ( dat is nu niet het geval ) in de USA was het juist een hoge verwachting dus daar de aandelen 25% omhoog in 2014 misschien wat te hoog ??? Dus er komt misschien ? Aandelen markten reageren vaak in de verwachting van :? dus reageren op iets wat gebeurt en men denkt dan nu reageren vaak wordt er over gereageerd .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1. Dan daalt het vermogen van de huizenbezitters en consumeren ze minder en dat gaat ten koste van de handel.
2. De verkoop stagneert omdat men niet met verlies wil verkopen, ook de koop stagneert bij dalende prijzen en dan valt de bouw van nieuwe huizen ook terug met als gevolg werkloosheid in de bouw. Vastgoedaandelen dalen dan en die maken ook deel uit van de AEX
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Gast152400,

De eerder gegeven antwoorden zijn erg goed, maar het beste antwoord is denk ik al lang geleden gegeven door Benjamin Graham, de beleggingsleraar van Warren Buffett.

Graham vroeg zich net als jij af waarom de beurs toch vaak zo sterk (over)reageert en kwam na veel onderzoek en eigen beleggingssucces met de analogie van 'Mr. Market'. In die analogie stelt Graham de beurs voor als een zakenpartner met de naam Mr. Market, waarmee je samen een bedrijf runt. Die zakenpartner wordt echter niet geleid door zijn lange termijn inzicht en verstand, maar door zijn korte termijn geheugen en emoties. Hierdoor hebben geruchten, vermoedens en kleine gebeurtenissen een buitengewoon grote impact op de prijs die hij wil hebben voor zijn aandelen. Als er maar even iets goed lijkt te gaan stijgt de prijs van de aandelen disproportioneel en als er maar even iets slechter gaat of dreigt te gaan daalt de prijs van de aandelen eveneens disproportioneel.

Moraal van deze analogie is dat de beurs weliswaar rekening houdt met wat er economisch gebeurt in de wereld, maar de gevolgen daarvan voor de toekomst overdreven interpreteert (Graham gebruikt de term 'manisch-depressief' hiervoor). Door deze emotionele kant worden de prijsfluctuatie ten gevolge van een economisch feit overdreven versterkt op de beurs, met langdurige jojo-achtige koersveranderingen tot gevolg.

Holland Invest, de schrijver van het beleggingsboek De Basis van het Beleggen, verwijst voor de verklaring van dit fenomeen naar universitair onderzoek waaruit is gebleken dat koersfluctuaties op de beurs slechts voor 40% verklaard kunnen worden aan de hand van economische nieuwsfeiten rond de koerswijziging. Dat laat dan dus inderdaad 60% van de fluctuatie over die het gevolg is van emoties.

De beurs is dus een deels zakelijke deels emotionele marktplaats. Zodra er iets ergs in de wereld gebeurt wordt daar niet alleen zakelijk, maar ook emotioneel op gereageerd. En daardoor zijn de koersbewegingen op de beurs soms sterker dan je op het eerste gezicht zou mogen verwachten.

Het is juist die emotionele component waar veel value beleggers hun voordeel mee doen. Veel voorbeelden en wijze lessen hierover vind je terug in het boek Beleggingswijsheid.

Voor meer informatie over Mr. Market kun je ook terecht op http://en.wikipedia.org/wiki/Mr._Market

Veel succes!