Mag je geld opnemen uit een BEM Clausule rekening?

Mijn broertje heeft een bedrag van 8500 euro aan smartengeld gekregen op zijn BEM Rekening. Hij is momenteel 16. Wij betalen voor hem een studie maar hebben 3000 tekort. Nou zei hij dan kun je van die rekening geld opnemen. Nu vraag ik me af mag dat ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Beleggen
2.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien een eigenwijze vraag, maar wat voor studie doet iemand van 16 die 3000 euro EXTRA kost?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou hij heeft zn Havo en wil een opleiding doen ( particulier) en is al een kleine 11000 kwijt . die 8000 heb ik al maar die 3000 heb ik tekort
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een particuliere opleiding, is dat echt nodig?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Momenteel wel want hij gaat niet in NL studeren. Maar in Marokko . Hij wilde die opleiding. ( Technisch Systeem manager) .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en het is zijn toekomst
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijn toekomst in Marokko dan? Want in Nederland kun je dit soort opleidingen ook op MBO, HBO en WO niveau doen.

Antwoorden (1)

De BEM-rekening mag alleen aangesproken worden nadat de kantonrechter daar toestemming voor heeft gegeven. Je zult dus naar de kantonrechter moeten gaan en daar aan moeten tonen dat het opnemen van het geld echt ten goede komt van je broertje en echt noodzakelijk is.

Als je die toestemming niet krijgt, mogen alleen de opbrengsten uit de rekening (rente) gebruikt worden, de rest blijft vast staan tot je broertje 18 jaar wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar de kantonrechter heeft niet het smartengeld gegeven. Maar de verzekeringsmaatschappij . Want hij kreeg het van een auto ongeluk. 4 jaar terug.