Waarom is een ponzi-schema illegaal?

Ik gebruik de term 'ponzifraude' expres niet om de schijn van neutraliteit te wekken in de vraagstelling.

Maar stel je voor dat een Ponzischema niet instabiel was van aard en wel zou kunnen lukken, dmv bepaalde soorten investeringen te doen die de boel op de juiste momenten redden. En dat het niet van nature altijd af zou lopen in faillissement.

Zouden overheden dan bereid zijn het schema wettig te verklaren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen
1.8K

Antwoorden (3)

Men begint al met een leugen, namelijk dat er een geweldige investering gevonden is met een hoog rendement, terwijl van het begin af aan al de inleg van nieuwe investeerders wordt gebruikt om rendementen uit te betalen.
Op dat moment begint dus al de fraude en is het strafbaar.
Niemand zal investeren in een model waarvan men weet dat men voor rendement afhankelijk is van alsmaar nieuwe investeerders, dit houd altijd ergens op.
Als je rendement aanbied die daadwerkelijk betaald wordt uit investeringen is er niets aan de hand, dit is legaal, het aanspreken van inleg van nieuwe investeerders zal best vaak voorkomen. Als dit uiteindelijk lijdt tot minder investeren is er sprake van Ponzi fraude.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een goed bedrijfsplan hebt is het opstarten met een Ponzi-systeem overbodig.
Als je echt geen geldschieters kunt vinden zal je bedrijfsplan wel iets mankeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal nooit wettig worden. Het werkt net als met een kettingbrief. Op den duur heeft iedereen de brief gehad en kun je geen nieuwe adressen meer vinden. Omdat je door hoe het schema werkt op den duur geen nieuwe geldschieter meer kunt vinden zal het altijd fout aflopen.