AEX KOERS: zijn stijgers en dalers altijd te verklaren?

Bijv. afgelopen vrijdag was Reed Elsevier (AEX) de grootste stijger. Daarnaast waren er maar twee dalers namelijk Air France-KLM en Akzo Nobel. Is er altijd een verklaring voor een stijging of een daling van een bepaalde koers? Is bijv. ook een verklaring waarom er maar twee dalers zijn? En waarom staan deze niet in de + zoals de andere 22 fondsen?

Zo ja, zijn die verklaringen dan te achterhalen in nieuwsberichten, zoals geruchten of iets van die aard?

Zo nee, kopen beleggers dan zo maar aandelen van een bepaalde fonds?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Beleggen
1.3K

Het beste antwoord

Het ligt eraan hoe sterk die daling of stijging is. Het vervelende is, bij dit soort lijstjes, dat als Heineken van 42,13 naar 42,14 gaat, het aandeel in het lijstje van de stijgers komt, en hetzelfde gebeurt als er een dubbeltje van AKZO afgaat. Zit dan direct bij de dalers.

In die voorbeelden zijn het eigenlijk geen dalers of stijgers. Want als AKZO een dubbeltje in waarde daalt, dan is het gewoon zo, dat er nèt ietsje meer mensen waren die dachten: "kom, ik ga mijn AKZO portefeuille eens verkopen", dan mensen die dachten: "Ik stap NU in AKZO". Er ligt ook niemand wakker van een dubbeltje verlies. Wèl van een tientje!

Maar grotere dalingen of stijgingen, van pakweg 10 tot 20% zijn wel degelijk te verklaren. Dat kan van alles zijn. Cijfers die bekend worden over consumentenvertrouwen, werkloosheid, de rente in Spanje en Griekenland, onrust in het Midden-Oosten etc, en dan ligt het er maar net aan, welke onderneming daar gevoelig voor is. Als er iets bekend wordt, over een verkiezingsuitslag in Griekenland, of een begrotingstekort in Italie, dan zal dat van sterke invloed zijn op de aandelen van banken etc. Werkloosheidscijfers en economische groei hebben flinke invloed op b.v. uitzendburo's.

En natuurlijk kan het ook heel direct. KPN schommelt flink door al dat overname gedoe van die Mexicaanse miljardair. Als beleggers denken dat het doorgaat, en dat ze er iets mee opschieten, dan wordt KNP een stijger, en als beleggers vinden dat hij veel te weinig biedt, dan wordt het weer een daler. De koers reageert dus op het nieuws, en het verwachtingspatroon van de belegger.

Overigens is het nog wel goed om vast te stellen, dat er wel een reden voor een daling of stijging kan zijn, maar dat die reden niet hoeft te kloppen! Want beleggen is vooruitzien, en dus een beetje gokken. Je belegt in wat je verwacht, en niet in wat er al is. Want dan ben je al te laat, en verdien je niks aan je aandelen. ;-)