Kan Nederland zo maar alle miljarden van de pensioenfondsen naar zich toetrekken met een nieuwe wet om zodoende van zijn/haar schulden af te komen?

Nederland heeft destijds de pensioenfondsen losgelaten maar of die dat ook zomaar" reverse" kan doen vraag ik mij af. Dit zou in verband staan met binnenhalen pensioen- tegoeden door Europa om in alle landen zelfde regelingen te krijgen (fabeltje?)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Beleggen
1K

Het beste antwoord

Ja, dat kan als Nederland (dus het parlement) een wet maakt en goedkeurt waarmee pensioenfondsen worden genationaliseerd.

Pensioenfondsen berekenen hun dekking volgens een balans met bezittingen min schulden inclusief de nog te ontvangen baten en te betalen uitkeringen.Belangrijke factor daarin is de rentevoet waarmee toekomstig baten en lasten berekend/contant gemaakt worden. Vroeger 4 %, nu de huidige rentevoet. Dat laatste maakt nu pensioenfondsen extra gevoelig.

Een overheid bepaalt haar financiële positie o.b.v. kasbasis,dus wat komt er in een jaar binnen en wat gaat er weer uit. Als een over te nemen pensioenfonds meer uitgeeft dan ontvangt dan verslechtert dat de financiele positie van NL en dus de begroting van NL.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het pensioen dus niet de AOW is van de nederlanders die hebben ingelegd via hun werkgevers. Dit is dus geen geld van de overheid en dit kunnen ze ook niet ergens voor gebruiken.
11 jaar geleden
Lijkt me wel te kunnen, maar zal toch een complexe operatie zijn. In België werd een aantal jaar geleden het pensioenfonds van Belgacom (nationale telecom-operator) overgedragen naar de Belgische staat. Dit had toen een positief effect op de begroting en de staatsschuld. Het kan dus wel degelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. De pensioenfondsen zijn zelfstandige instellingen.

Wel is het zo, dat onze overheid onder meer geld leent bij de pensioenfondsen. (Die hebben immers wél veel geld.) De rente die de overheid over de staatsschuld moet betalen, komt zo ten goede aan het pensioenfonds. En als de lening aan het eind van zijn looptijd is, moet de overheid ook gewoon het geleende bedrag aflossen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tegenwoordig moet een pensioenfonds toebetalen om zijn geld uit te lenen aan (te stallen bij) de Staat der Nederlanden.