Moet ik bij een stijging of bij eens daling m'n ingekochte dollars verkopen op de beurs?

Ik heb fictief $1225 gekocht voor €1000 tegen een koers van 1€=$1,225. Moet ik de dollars verkopen als deze koers naar €1=$1,125 gaat of naar €1=$1,325 gaat?
Gaarne uitleg. Ik denk juist bij een lagere koers

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Beleggen
9.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je $1.225 hebt gekocht voor €1000, betekent dat je (1225/1000=) €1,225 per dollar betaald. Als de koers stijgt naar $1.325, is de waarde (1325/1000=) €1,325, dus hoger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zit een fout in je berekening.. In het begin:
Niet €1,225 per dollar maar $1,225 per euro... Wil je dit even verwerken en opnieuw antwoord geven? Dankje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oops, verkeerd ja. Dan moet je alleen de € en de $ omdraaien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een sommetje gemaakt, vrij logisch maar toch:
Koers: €1-$1,2 ik koop voor €1000,$1200 Koers €1-$1,1 verkoop ik mijn gekochte $1200 voor (1200/1,1)=€1090 Koers €1-$1,3 verkoop ik mijn $1200 voor (1200/1,3) €923 Dan zou ik toch JUIST moeten verkopen als de koers lager wordt??

Antwoorden (4)

Dat heb je helemaal juist. Als bij een lagere koers (dus in jouw voorbeeld 1 euro = 1,125 dollar) je de dollars verkoopt, verkoop je ze op het moment dat de dollar meer is in verhouding tot wat het eerst was. Je kunt dit ook uitrekenen. Je hebt eerst 1000 euro 'omgezet' in 1225 dollar. Als je dit dan weer terug wilt doen kun je die 1225 delen door 1,125, wat hieruit volgt is het bedrag dat je vervolgens in euro's krijgt als de koers lager is.

1225 : 1,125 = 1088,89

Je krijgt dus 88,89 euro meer als je de dollars weer inruilt tegen euro's, als je dit maar bij een lagere koers doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt er aan of je een consument bent of een lange termijn belegger of een korte termijn belegger.

Als korte termijn belegger en consument moet je het verkopen als het zakt en je verlies nemen. Het kan namelijk nog veel verder gaan zakken.

Als lange termijn belegger heb je een strategie en daar houd je je aan. En dan wacht je zeer waarschijnlijk tot ze weer stijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus als de dollarkoers stijgt t.o.v. de eurokoers (dan heeft de eurokoers een lagere waarde, je denkt het dus goed) maak je bij verkoop winst (en ik mag toch aannemen dat dat je doel was).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kunst is je verlies nemen, dus bij een lagere dollarkoers verkopen en een betere belegging zoeken. Als de dollar stijgt heb je geen reden om te verkopen, tenzij je vermoedt dat iets anders nog sneller gaat stijgen, of als je het geld wilt gebruiken voor consumptie ipv belegging.