Is de aanschaf van een verhuur-stacaravan een goede belegging?

We hebben een ontslagvergoeding gekregen en willen 20.000,-- zodanig gaan beleggen dat we de komende jaren een inkomen hieruit kunnen verwerven. we zitten te denken aan de aankoop van een stacaravan voor de verhuur. Dit willen we doen op een camping aan/in de buurt van de noordzee. We zijn ons al rijk aan het rekenen :) maar er zitten vast addertjes onder het gras. Stageld plus minus 2500.00, verhuur per week 550,00 in het hoogseizoen. Wie kan ons advies geven hierover?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen
37.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
woon je in buurt van de camping? Dat is wel belangrijk lijkt me, als je bij elke ' wissel' een eind moet rijden, of als er iets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik denk dat dit een slechte investering is. Hoeveel zou je er mee willen verdienen? Lees de antwoorden en je ziet dat je er amper rijk van gaat worden.

Antwoorden (5)

Lijkt aardig maar over het inkomen moet ook belasting worden betaald. Je moet het spul onderhouden. Je moert het ook steeds schoonmaken. De verhuurtijd is maar kort.
12 jaar geleden
550 euro per week, is denk ik een ''goede'' prijs voor een caravan. Let er wel bij op wat voor iets je koopt. Mocht je het zelf gaan gebruiken in de winter, dan is het slim om een chalet aan te schaffen. Wij hebben zelf ook een chalet van hout, daar valt het onderhoud nog redelijk mee. Dus daar moet je ook aan gaan denken! Hout moet je eens in de zoveel tijd behandelen en pvs niet.

Denk ook aan andere dingen zoals de waterlijdingen en rioleringen. Daar hebben wij zo vaak mee te maken gehad. De ene keer kappot bevroren dit en dan.

Als je met dat soort dingen rekenen houdt, dan kun je iets mooi kopen voor 20.000. Prijzen verschillen sterk, want een chalet van hout kan bijvoorbeeld al snel 20.000 euro duurder zijn dan een van plastic.

Als het alleen voor verhuur is, denk ik dat een stacaravan van pvc, kunstof het best is. Die zijn niet al te duur, en hebben weinig onderhoud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt leuk, maar besef dat als die caravan niet in je buurt staat, dat je bij iedere wisseling van huurders, er moet zijn om schoon te maken en te controleren (of iemand betalen die het doet voor je) dus dat gaat ook van de verdiensten af
12 jaar geleden
Hoeveel belasting moet je nog over de vergoeding betalen?
Als het geld een vergoeding is voor het missen van je pensioenpremie dan moet je het niet investeren in iets wat slijt en waarover je belasting moet gaan betalen.

Zet NOOIT alles op een paard.
D.w.z. zet niet al je geld in op een doel.

Stacaravan: Afschrijving en verzekering € 2.500, staangeld € 2.500, Nog investeren in inventaris € ?
Dan moet je ruim 10 weken verhuren, en dan ben je alleen uit de kosten en heb je nog niets verdiend.
Zou het NIET doen!

Toegevoegd na 6 dagen:
Een "gouden handdruk" is doorgaans bedoeld als vergoeding voor gemiste/te missen pensioenpremiestorting door het ontslag.
Daarom kun je het bedrag dan beter laten afstorten door de werkgever ten behoeve van een lijfrente of aanvulling op het pensioen.
Je hoeft je dan nu geen inkomstenbelasting, premieheffing etc. te betalen, maar dat gebeurt dan pas naargelang het gestorte bedrag wordt uitgekeerd

Toegevoegd na 6 dagen:
Als u direct geld nodig heeft, kunt u ervoor kiezen de gouden handdruk in één maal te laten uitkeren. De gehele gouden handdruk zal vervolgens in één keer progressief belast worden. Afhankelijk van uw persoonlijke inkomen in het jaar van uitbetaling kan de gouden handdruk dus belast worden tegen het allerhoogste tarief voor de inkomstenbelasting. Veelal zal een uitkering ineens fiscaal niet gunstig zijn. U kunt er wel voor kiezen een deel in contanten te laten uitkeren, bijvoorbeeld om de eerst komende periode financieel te overbruggen tot het moment dat u weer een andere baan heeft gevonden. Het overgebleven kapitaal kunt u vervolgens uitstellen via een gouden handdruk polis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies en je kunt alleen in het hoogseizoen die 550 vragen en dat zijn eigenlijk maar 6 wk, de weken eromheen moet het al lager zijn en nog verder er vandaan nog lager.
Of een belegging goed of slecht is, hangt af van je doelen en het risico wat je ermee wilt lopen. Wat is die €20.000 euro voor jullie? Als het bedoeld is om inkomen uit te genereren dat ja nodig hebt om je vaste lasten en je leven te leiden dan zou ik zeggen: dat gaat je nooit lukken. Is het speelgeld en zou je er niet om geven als het project mislukt dan kan het een leuke opzet zijn.

Allereerst een schatting. Een stacaravan gaat volgens een leverancier (zie bron) zo'n 10 jaar mee bij goed onderhoud. Ik weet niet wat de prijs is van de caravan die jullie willen nemen, maar ik denk dat jullie vrijwel de hele €20.000 kwijt zijn (zo niet meer), zeker als er plaatsing en montagekosten in gaan zitten. Wat is de opbrengst? Je hebt het over 550 per week in het hoogseizoen. Maar hoe lang is het hoogseizoen? 7-8 weken? En kan je iedere week verhuren? Wat is de opbrengst van het laagseizoen?

Stel je kan 6 weken voor 550 verhuren, nog eens 6 voor 350 en nog eens 8 voor 250, dan is je jaaropbrengst 7.400. Daar moet je kosten vanaf trekken. Je jaarlijkse kosten zijn 2500 voor de staanplaats, je bent jaarlijks 2000 euro kwijt aan afschrijvingen voor de caravan, na het 3e of 4e jaar moet er redelijk onderhoud gedaan worden. Hoeveel kost dat? Hoeveel kosten incidentele reparaties? Laten we zeggen dat dit op 500 euro per jaar staat. Dan moet er tussen de bezoekers door nog schoongemaakt moeten worden. Stel dat jullie daar iemand voor inhuren, dan kom je op zo'n 50 euro per verhuur, dus op basis van 20 weken verhuren kom je 1000 euro per jaar. Die kosten ben je ook kwijt als je het zelf doet, je moet er toch maar voor in de auto stappen. Verdere kosten zijn administratief: hoe regel je het met de betalingen? Hoe zorg je dat de sleutel daar is? Wie zorgt er voor ontvangst van de mensen? Wie lost de problemen op? Ook daar zitten kosten aan verbonden.

Stel dat in een redelijk jaar de jaaropbrengst 1400 euro is. Niet gek. Maar hoe gaat het als het twee jaar achter elkaar slecht weer is? Je ziet: je hoeft maar 3 hoogseizoenboekingen te missen om verlies te draaien. Wat als de economie aantrekt en mensen weer verder op vakantie gaan? Je moet ook inventaris vervangen.

En dan risicos van een groter aard: heeft de camping wel een vergunning om gedurende de levensduur van de caravan te blijven bestaan? Wat als de campingeigenaar bepaalt om de stagelden met 500 euro per jaar te verhogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk ook aan aansprakelijkheid. Wie is er verantwoordelijk voor gedoe op de camping? Mag de eigenaar van de camping het contract opzeggen als u teveel slechte huurders heeft? Stel dat de uiteindelijke opbrengst 10.000 euro is over de gehele looptijd. 4% cumulatief jaarlijks rendement zorgt na 10 jaar voor €29.604 op de bank. En dat met vrijwel geen risico. Hetzelfde geldt voor een aflossing van de hypotheek. Bij een hypotheek met 6% rente en hypotheekrenteafrek in de eerste schijf scheelt dit ook zo'n 800-1000 euro per jaar. Met andere woorden: bepaal het risicoprofiel. Wilt u veel risico lopen? Ga dan rekenen. Probeer informatie in te winnen over de markt. Is er veel vraag naar stacaravans? Hoeveel weken verhuren de concurrenten hun villa's? Hoeveel campings zijn er eigenlijk die vaste plaatsen verhuren? En wat zijn de voorwaarden? Mijn overpeinzing is dit: een stacaravan op een goede locatie kan winstgevend zijn, maar er zijn teveel factoren in het spel die roet in het eten kunnen gooien. Daarom lijkt het me geen investering voor iemand die het geld kan gebruiken, of die het niet wil verliezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat als de familie Flodder op bezoek komt? Schade kan oplopen.