Waar vind ik de TER van de ING-beleggingsfondsen?

Ik heb ooit geld gestoken in een aantal beleggingsfondsen van (destijds) de Postbank. Intussen zijn dat ING-beleggingsfondsen geworden. Als voorbeeld gebruik ik hier het "ING Global TopSelect Fund 100%".

Ik wil bepalen welke beleggingsfondsen ik wil houden en welke niet. Het kostenniveau is daarbij belangrijk, want dat gaat direct van het eigenlijk behaalde rendement af. Voor beleggingsfondsen wordt dat kostenniveau internationaal uitgedrukt in de TER, de Total Expense Ratio.

Ik zoek nu dus de TER van (bijvoorbeeld) het ING Global TopSelect Fund 100%. Waar vind ik die?

Als ik inlog bij ING vind ik bijvoorbeeld onderstaande gegevens. Daar wordt over "Lopende Kosten" gesproken. Zijn die hetzelfde als de TER? Of moet ik de Management Fee van 0,6% optellen bij de Lopende Kosten om de TER te verkrijgen? Of wordt de TER door andere gegevens bepaald?

Kernpunt van deze vraag: ik zoek de TER.
--  Als die gelijk is aan de Lopende Kosten: prima.
--  Als ik de TER zelf kan berekenen: ook goed.
--  Als er ergens een lijst is met alle TER's: prachtig.

Ofwel: waar vind ik de TER van elk ING-beleggingsfonds?

Picture for question
Cryofiel
9 jaar geleden
in: Beleggen
2.6K

Het beste antwoord

TER wordt berekend door de totale kosten van een beleggingsfonds te delen door de gemiddelde waarde van het fonds gedurende een periode, meestal een jaar. Onder de totale kosten vallen alle kosten, exclusief de transactiekosten die de instelling maakt voor aan- en verkopen voor de onderliggende beleggingsportefeuille, die in de verslagperiode ten laste van het resultaat worden gebracht.

Bij ING zijn de lopende kosten in feite de TER-kosten: dit is het percentage van de totale fondswaarde dat opgaat aan de management fee en de operationele kosten die de fondsbeheerder doorlopend voor het fonds berekent. Voor aandelenfondsen is dit gemiddeld 2,0%.
De lopende kosten kun je dus bij elk ING-fonds vinden.

De term is overigens wel wat misleidend: niet meegerekend worden kosten voor het nabootsen van het rendement van de onderliggende waarde. Dat zijn bijvoorbeeld de kosten die gemaakt worden voor het kopen en verkopen van aandelen in een index bij een (jaarlijkse) herweging. Of de swapkosten die betaald worden aan de swap provider bij een synthetische tracker.
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
In mijn voorbeeld (het ING Global TopSelect Fund 100%) zijn de Lopende Kosten van 1,92% dus gelijk aan de TER. Als ik het goed begrijp, moet ik daar nog wat extra kosten bij optellen die niet expliciet worden genoemd. Mijn vermoeden lijkt dus te worden bevestigd: zo'n beleggingsfonds is veel te duur. Elk jaar gaat er minimaal 1,92%, en waarschijnlijk zelfs 2% of meer, van het rendement af. Dus als de onderliggende waarde met een historisch gemiddelde van 6% per jaar stijgt, houd ik daar hooguit 4% van over, wellicht zelfs nog minder. Ik kan dus beter die beleggingsfondsen verkopen en het geld steken in een stel index trackers die een TER hebben van 0,05%, 0,07%, 0,10%, 0,12%, tot maximaal 0,25%.
SimonV
9 jaar geleden
Ik weet niet hoe groot die ongenoemde extra kosten precies zijn, maar index trackers zouden ook mijn voorkeur hebben.
Alleen al omdat je dan geen last hebt van managers die de resultaten negatief kunnen beïnvloeden (Waar je ook nog voor moet betalen).
Cryofiel
9 jaar geleden
Zelfs als de ongenoemde extra kosten ongeveer nul zijn, ziet het ernaar uit dat index trackers beter zijn dan beleggingsfondsen.
SimonV
9 jaar geleden
Dat blijkt ook uit onderzoek: 82% van de beleggingsfondsen blijkt in de loop van twintig jaar de markt niet te kunnen verslaan. http://www.fool.co.uk/investing-basics/isas-and-investment-funds/index-trackers-vs-managed-funds/
Cryofiel
9 jaar geleden
Dat was mij in principe wel bekend, maar dat de kosten zo enorm kunnen verschillen had ik me nog niet echt gerealiseerd. Mijn beleggingsfondsen dateren nog van lang geleden, toen ik nog een onervaren beginner was. Later heb ik alleen nog index trackers en individuele aandelen gekocht. Het geld dat ik ooit in beleggingsfondsen had gestoken, is daar al die tijd blijven zitten. Pas nu begin ik me echt te realiseren hoe duur die beleggingsfondsen zijn. En dat het dus niet alleen zinvol is om "nieuw" geld in index trackers en aandelen te investeren, maar ook om die oude beleggingsfondsen geleidelijk te gaan verkopen zodat ik dat geld op een rendabelere manier kan inzetten. (Goede site overigens - ik ken de Amerikaanse Fool van http://www.fool.com/ , waar ik veel van heb geleerd en waar ik abonnementen heb op twee nieuwsbrieven - mijn enige twee abonnementen die geen geld kosten, maar juist geld opleveren.)

Andere antwoorden (1)

Beste Cryofiel,

Heldere vraag.

Wat jij zoekt is niet de TER, maar (heel terecht) de werkelijk totale kosten. Dit is op zich al verwarrend, want TER staat voor 'Total Expense Ratio' dus je zou denken: daar zitten alle kosten in. Helaas: zo simpel maakt men het liever niet in de beleggingswereld.

De TER van een fonds geeft dus niet zozeer alle kosten, maar meer de minimale kosten die je sowieso jaarlijks moet betalen zoals de beheervergoeding en de vaste bureaukosten. Daar bovenop komen dan nog de variabele kosten voor (onder andere, niemand weet het precies en het verschilt per fonds): de transactiekosten voor kopen en verkopen van effecten, het bewaarloon, de interestkosten indien er geleend wordt door het fonds, en wellicht: etcetera.

Je moet dus voor de werkelijke kosten niet alleen de TER achterhalen, maar ook de verdere kosten. Voor de verdere kosten bestaat echter nog geen publicatieplicht.

Om bij het achterhalen van de TER te beginnen: die vind je voor op de beurs verhandelbare beleggingsfondsen in de financiële bijsluiter van het desbetreffende fonds. Die financiële bijsluiter kan je meestal gewoon vinden door de naam van het fonds te googlen in combinatie met de woorden 'financiële bijsluiter'. Ook kan je de bank bellen met het verzoek om je die financiële bijsluiter toe te sturen. Daarin staat dan hetzij de TER als TER vermeldt, hetzij als 'kostenratio'. So far so good.

Om vervolgens te achterhalen wat de overige kosten zijn kun je de simpele weg bewandelen (raad ik je ten sterkste aan) of de ingewikkelde weg.

Helaas is er voor uitleggen van de ingewikkelde weg geen antwoordruimte meer.

De simpele weg is om, zoals uiteengezet in een voetnoot van het beleggingsboek De Basis van het Beleggen, gewoon maar zo'n 0,5% op te tellen bij de gevonden TER. Immers, aldus nog steeds die voetnoot, uit onderzoek van de AFM blijkt dat de niet-TER kosten in Nederland gemiddeld tussen de 0,3% en 1,0% bedragen van het fondsvermogen. 0,5% is dan dus een voorzichtige middenweg. Wil je dit beter fine-tunen, dan zou je naar de turn-over ratio van het fonds moeten kijken (ook wel: omloopfactor genoemd). Hoe hoger die omloopfactor, hoe hoger de bijkomende kosten. De meeste fondsen kennen een omloopfactor van tussen de 100% en 150%. Kent jouw fonds een hogere omloopfactor, dan dus meer dan 0,5% bijtellen.

Voor jouw fonds geldt dus iig qua totale kosten:

TER = 1,92% + 0,6%
overige kosten = +0,5%
Totale kosten dus rond 2,3%

Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik concludeer uit je antwoord dat de TER in ieder geval bestaat uit de Lopende Kosten PLUS de Management Fee. Met andere woorden, dat de Management Fee nog niet is meegenomen in de Lopende Kosten. Lees ik dat goed? Verder lees ik (opnieuw) dat beleggingsfondsen feitelijk een belachelijk dure manier van investeren zijn.
SimonV
9 jaar geleden
Dit is onjuist: ING stelt uitdrukkelijk dat het management fee bij de lopende kosten is inbegrepen (2,52% zou een belachelijke hoge TER zijn). Voor de rest is je antwoord een zinnige uitbreiding van mijn antwoord over de extra kosten naast de TER.
SimonV
9 jaar geleden
Taalcorrectie: belachelijk hoge TER. Totale kosten in jouw berekening moeten overigens volgens mij 3,02 zijn (1,92 + 0,5 + 0,6).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In het door cryofiel bij zijn vraag geplaatste overzichtje blijkt voor mij duidelijk dat de lopende kosten en het management fee apart gehouden zijn. Mocht uit de bijsluiter of het prospectus echter anders blijken, dan zou ik de ING bellen om uitleg wat de juiste weergave van de werkelijkheid is. Wat betreft de hoogte van de TER: er zijn bij mij fondsen bekend met een TER van 6%. Belachelijk: ja. Daardoor onmogelijk of onwaarschijnlijk: helaas nee. De door mij berekende hoogte van de TER van het door Cryofiel genoemde fonds: inderdaad 3,02%. Nogmaals, tenzij uit bijsluiter / prospectus anders blijkt en dat bij navraag bevestigd zou worden. Excuus voor de verwarring. Hartelijke groet, Investmentguru.
SimonV
9 jaar geleden
De vraag gaat over ING. Deze bank geeft zelf aan dat hun gemiddelde TER 2% is. Dus 1,92% komt daar dichtbij. Volgens de Morningstar was de TER van het Global TopSelect Fund in 2008 slechts 1,44%. Die is dus al flink gestegen inmiddels... http://www.morningstar.nl/nl/news/32908/multimanager-fondsen.aspx