Is de maximale rente afgelopen maand gestegen?

kan iemand het verklaren dat ik over een iets lager bedrag meer rente moet betalen bij een postorder bedrijf. Volgens dat bedrijf is de rente 15% per jaar. Verleden maand moest ik € 20,73 aan rente betalen en deze maand € 25,63. Het uitstaand bedrag is 35 euro lager en het rentepercentage zou volgens de site hetzelfde moeten zijn.
Op het rekeningoverzicht wordt het rentepercentage niet vermeld en de oude rekeningoverzichten zijn niet meer te raadplegen online. Zelf hou ik bij hoeveel ik elke maand aflos en aan rente betaal en zodoende zie ik opeens het toch best wel grote verschil in rente.
Als ik ruw reken kom ik met die ruime 25 euro rente op 17,5% rente uit per jaar, met die 20 euro rond de 15%. Nu vraag ik mij af of de maximale rente opeens gestegen is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen

Het beste antwoord

Het is heel simpel: als de rente gelijk is gebleven, je rekent maandelijks af (dus maandelijkse rentebetaling) en je schuld is minder dan de maand daarvoor, dan moet je ook een lager bedrag aan rente betalen. Daar is geen speld tussen te krijgen.

Conclusie: het maandelijkse rentepercentage is verhoogd.
Het is vreemd dat je je vorige overzicht niet kan zien, en het is ook vreemd dat het rentepercentage niet op het laatste rekeningoverzicht staat vermeld.

Bel of mail naar je postorderbedrijf en vraag allereerst om je rekeningoverzicht van vorige maand. Vervolgens kun je met cijfers aantonen dat er OF iets niet klopt OF dat het rentepercentage is verhoogd. Een andere mogelijkheid is er niet.

Er zal best een reden zijn, hoe dit allemaal komt, maar het postorderbedrijf heeft wel de plicht om je precies uit te leggen wat, waarom en hoeveel je betaalt aan aflossing en rente en vooral tegen welk percentage.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De maximale rente zou best gestegen kunnen zijn, want het valt mij bijv. op dat er na jaren van rentedalingen opeens sprake is van rentestijging op spaarrekeningen bij diverse banken.

Maar die rentestijging is 0,1%, dus vrijwel niets. Dit zelfde doet zich voor bij rood staan en banken rekenen altijd in het voordeel van zichzelf, dus zeg dat zo'n stijging 0,3 % zou zijn dan is dat nog steeds geen verklaring voor het grote verschil waarmee jij (nota bene) over een aanzienlijk lager uitstaand bedrag wordt geconfronteerd.

Als ik het goed begrijp zou je dus eerst zo'n € 135,00 hebben uitstaan en nu nog € 100,00, dan zou de rente nu € 15,00 moeten zijn en geen € 25,00

Mijn conclusie is dat er iets niet klopt en ik zou het postorderbedrijf om een exacte specificatie vragen bijv. door een mailtje te sturen naar de klantenservice.