Bestaan er een maximaal aantal euro's die gedrukt mogen worden?

Als je het bekijkt met geld is het best raar. Iedereen heeft geld, daar kopen ze dingen van, en die mensen kopen er weer dingen van, en dat gaat door en door. Zou er dan een maximaal aantal biljetten/munten gedrukt zijn zodat er geen rijkdom kan ontstaan ofso?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Beleggen

Het beste antwoord

Leuke vraagstelling:
Als ik het goed lees heb je het over het over een absoluut maximaal aantal euro's, dus niet over de euro's doe er elk jaar bijkomen.
Het grootste deel van het geld bestaat alleen virtueel.
Een bank mag namelijk voor elke euro in bezit, ongeveer 20 euro uitlenen. (in het echt gaat het nog veel verder)

Maar om het niet te moeilijk te maken.

Het maakt niet uit hoeveel geld er bij wordt gedrukt voor de rijkdom (lees welvaart)
Als er geld bij wordt gedrukt wordt het bestaande geld minder waard. (inflatie)
Als jij dus spaargeld hebt wordt dat minder waard als ze geld bijdrukken. (als je schulden hebt is het dus voordelig voor je)
De Welvaart veranderd niet door het drukken van geld alleen. Wel kan je met dat geld de economie stimuleren (als je het goed doet) dat kan wel welvaart opleveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja daar is een afspraak over. En mensen worden niet rijk door het drukken van bankbiljetten. Hier is een omzet voor nodig van verkoop van diensten en materiaal enz. Dus er moet voor gewerkt worden.
13 jaar geleden
Ik denk niet dat er een maximum aantal zit aan het aantal biljetten/munten, want het grootste deel van het geld is fictief. Dat zijn gewoon cijfertjes op een rekening en geen losse biljetten of munten.

Plus, er bestaat toch rijkdom??