Tegen welk interest percentage kan een derdewereldland geld lenen bij de wereldbank?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Beleggen

Het beste antwoord

In principe gebeurt dat tegen de marktrente, maar in de praktijk is dat niet zo. Die marktrente is niets meer dan een soort uitgangssituatie.

De wereldbank is ook eigenlijk geen echte bank. Meer een organisatie die zich bezig houdt met ontwikkelingshulp. Maar omdat er veel geld in omgaat noemen we het een bank. En ook omdat er mensen werken die veel van hulp aan arme landen afweten, maar vooral veel van financien en economie.

De te betalen rente hangt van veel factoren af. Een arm land, met goede vooruitzichten, de zgn opkomende markten, zoals China en Brazilie, moeten gewoon rente betalen, en die kan ook tussentijds gewijzigd worden. Maar er worden ook renteloze kredieten aan heel arme landen verstrekt, zoals Ivoorkust. En het komt ook voor, dat men weet dat het geld nooit terugkomt, of dat de lening gewoon een gift is.

Echt gratis lenen is er niet bij; de wereldbank verstrekt soms leningen zonder rentebetalingen, maar dan onder strikte voorwaarden. Er wordt b.v. heel goed op gelet, of het geld ook daadwerkelijk goed wordt besteed, en niet in de zakken van de machthebbers verdwijnt. Ook worden er eisen gesteld aan het op orde brengen van de financien/begroting in zo'n land. Gebeurt dat niet, dan kan zo'n arm land de volgende keer moelijker aan geld komen.