spaarloon, opnemen en laten staan?

nu de regering toestemming heeft gegeven het spaarloon van 2006 tot 2009 te kunnen opnemen, rijst de vraag, wat is verstandig?

ok, je hebt meteen het geld in handen, maar wat als je het gewoon laat staan en ieder jaar laat uitkeren, heb je dan uiteindelijk meer profijt ervan door meer rente ?
of heb je meer rente als je het nu opneemt en verder op een spaarrekening zet. ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Beleggen
1.3K

Het beste antwoord

Daar kom je uiteindelijk achter als je met de rekenmachine aan de gang gaat, hangt van persoonlijke omstandigheden af. Dus is het moeilijk hier een algemeen gelden antwoord te geven.

Of toch: zie link!
"Opnemen van spaarloon is verstandig als u er voordeel bij heeft. Een belangrijke factor bij het bepalen van uw keuze is uw vermogen in box 3. Onderstaande lijst geeft aan wat in welke situatie van toepassing kan zijn:

Vermogen negatief
Indien u bijvoorbeeld een lening of andere schulden heeft, dan is meestal de rente die u betaalt voor de lening hoger dan de spaarrente die u ontvangt. Het is meestal verstandig om deze schulden af te lossen.

Vermogen onder belastingvrije voet
Indien u geen dure leningen heeft en uw vermogen in box 3 nog niet boven de belastingvrije voet komt, dan zal het vanwege de lage rente op spaarloonrekeningen verstandig zijn om het spaargeld in ieder geval over te hevelen naar een spaarrekening met hoge rente.

Vermogen boven belastingvrije voet
Indien u meer spaargeld heeft dan de belastingvrije voet, dan moet u rekening houden met de heffing in box 3. Zolang het spaarloon niet is opgenomen is het hiervan vrijgesteld. Neemt u het wel op, dan moet u dus zoeken naar een spaarrekening met een rente die minimaal 1,2% hoger is. "
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je moet kijken hoeveel rente je ontvangt als je het laat staan en kijken of een andere aanbieder bank bijv. meer rente geeft. Als je het steeds opneemt na een jaar wordt de rente steeds minder door het lagere bedrag. Dus kies de hoogste bieder van rente en laat het daar echt staan tot je het echt nodig hebt
13 jaar geleden
ronron heeft het weer scherp bekeken. Nog een suggestie:
Los een gedeelte van je hypotheek er mee af.
Stel je hebt € 10.000 ter beschikking om af te lossen en je betaald bijvoorbeeld 5.4% hypotheek rente dan kost je dat € 540 rente.

Je hebt dan voor €540 minder aftrek hypotheek rente. Dat betekent, dat je ongeveer € 250 meer belasting moet betalen.

Je betaald €540 minder aan rente aan de bank.

Als je in de vermogensbelasting valt en de € 10.000 is belastbaar voor 1,2 % kost dat € 120 .

Nu de rente die je op je spaarrekening ontvangt berekenen over € 10.000. stel 2% = € 200.

Som € 540-€250-200+120= €210 voordeel.

Als je zelf je aangifte hebt gedaan, dan kan je gemakkelijk op je computer je belasting aangifte even veranderen en de hypotheekrente even aanpassen en het vermogen met € 10.000 verminderen en kijken wat de fiscale consequenties zijn. Dan weet je ongeveer wat je meer aan belasting moet betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt het spaarloon opnemen en er iets mee doen, maar zet het niet op een spaarrekening want dan komt het bij je inkomen.
hoewel het ligt eraan hoeveel spaargeld je in totaal hebt.