Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan ik doen om een vermogensrendementsheffing te vermijden?

Ik ben student en ik heb een studiebeurs meegekregen uit huis. Toch wil ik geld gaan lenen van Duo, want volgens mij berekeningen scheelt dat zo'n 3000 euro over 4 jaar, dus wel erg de moeite waard. Nu is het zo dat je boven de 20.000 euro een heffing gaat betalen.

Zijn er bijvoorbeeld beleggingsfondsen/obligaties/edelmetalen die niet meetellen voor het vermogen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Beleggen
1.2K
ItisILeClerc
11 jaar geleden
lenen verandert je vermogen niet
ronron1212
11 jaar geleden
wel dat wat tot vermogen wordt gerekend. Vermogen minus schulden.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Voor bepaalde groene beleggingsfondsen geldt een hogere vrijstelling. Eerder was dat ook voor culturele en ethische beleggingen, maar dat is sinds dit jaar gewijzigd. Het hogere vrijgestelde bedrag geldt alleen voor groene beleggingen die zijn goedgekeurd door de overheid als groene belegging, en aangezien dat jaarlijks kan wijzigen heb je nooit 100% garantie dat het groene fonds waar je instapt, op het moment dat het ertoe doet (dus de toetsingsdatum bij de belastingdienst) ook nog onder die hogere vrijstelling valt.

Om te kunnen lénen vind ik het trouwens een wat vreemde move. Een lening kost je altijd meer geld, betaal je nog jarenlang terug, en als je zoveel spaargeld hebt vraag ik me af waarom je zou wíllen lenen. Maar goed, dat was je vraag natuurlijk niet.

Een andere optie is het geld uitgeven zodat je weer onder de grens zit. Misschien is er wel iets wat je al heel lang zou willen hebben, of iets wat kan dienen als investering.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden